Puutavarayhdistelmien kolme kokoluokkaa .
07.05.2016 7.36
Raakapuun maantiekuljetuksiin on muodostunut kuormatilavuuksiltaan kolme kokoluokkaa. Pienin on 90 m3(kehyskuution) , keskiluokka on 100m3 -110m3 ja tilavin on 120m3 ja yli. Ahtaimman kuormatilaluokan osuus autokannassa on vielä yli 30% Keskikokoluokkaisia on noin 50% yhdistelmistä ja "superkuormatilaisia" jo yli 20%.
Kuormatilakoon kolme saman suuruusluokan omavalintaista vaikuttajaa.
Asetukset määrittelevät kuorma-autoyhdistelmän sallitut äärimitat sekä maksimi yhteenlasketun kuormatilapituuden. Puutavaran katkontapituudet ja ajo-olosuhteet ovat vakioittaneet kuormatilat 2+3 kolmosnipulla ja kolmelle ranka- ja tukkinipulle.Kuormatilojen äärimitat ja ajettavat nippupituudet ovat yhteneviä kaikissa kolmessa kokonaispainoluokassa (64,68 ja 76). Perusmitat määrittelee asetukset ja metsäteollisuus ajettavan raakapuun katkontamitat. Kuormatilavuuden 30 m3 "säätövara" löytyykin sisämitoista, jotka ovat itse käyttäjän omaehtoisia valintoja. Kuormatilavuuden valintakohtaiset kolme perustekijää ovat kaikki samaa suuruusluokkaa ja ne ovat:
1.Pankkojen sisäleveys ja muoto sekä pankkorungon ja kiinnikepaketin korkeus. 2.Auton korkeus maasta apurungon päälle sekä perävaunun runkokorkeus. 3.Yhdistelmän kuormatilan kokonaiskorkeus maasta.
Hyödyntämällä nämä kolme kuormakokoon vaikuttavaa tekijää maksimimääräisenä, on kuormatilan koko kasvatettavissa monessa tapauksessa jopa 30 kehyskuutiolla. Pelkällä pankkovaihdolla aikaansaadaan moneen nyky-yhdistelmään 10-20 kehyskuution kuormatilan kasvu ja 2.500 kg- 10.000kg lisäkuorma.
Lisäartikkeleita,videoita ja kuvia sekä kevään puutavarapankko- ja nostokoukkutarjoukset:
www.terminator.fi
|