Uutuus: Teboil Diamond Carat IV - Edistyksellistä moottoriöljyteknologiaa03.05.2016 16.50
Autovalmistajat asettavat usein omia erityisvaatimuksia öljyjen ominaisuuksille. Täyssynteettinen Teboil Diamond Carat IV 5W-30 on suunniteltu erityisesti uusia Nissan-, Renault- ja Dacia-dieselmalleja varten. Teboil Diamond Carat IV 5W-30 on uusi huipputuote kotimaisen voiteluainevalmistajan valikoimassa. Uutuusöljy on suunniteltu erityisesti dieselmoottorisia Nissanin, Renaultin ja Dacian henkilö- ja pakettiautoja varten. Se sopii erinomaisesti myös muihin autoihin, joissa moottorivalmistaja suosittaa ACEA C4 -luokan öljyn käyttöä. Tällaisia ovat esimerkiksi eräät Jeepin, Mitsubishin, Ssangyongin ja Suzukin mallit. ”Haluamme tarjota suomalaisille autoilijoille mahdollisimman kattavan tuotevalikoiman ja seuraamme jatkuvasti autokannan kehitystä. Tämän uuden erikoisöljyn myötä voimme tarjota entistäkin paremmin asiakkaidemme tarpeisiin sopivia tuotteita”, tuoteryhmäpäällikkö Juha-Pekka Riihimäki toteaa. Laadukkaiden perusöljyjen ja tehokkaan lisäaineistuksen ansiosta öljy suojaa moottoria tehokkaasti pitkillä vaihtoväleillä. Hyvien juoksevuusominaisuuksiensa ansiosta öljy voitelee moottoria myös kylmäkäynnistyksissä pakkasaamuina. Uutuusöljyn erityisominaisuuksiin kuuluu hyvä yhteensopivuus pakokaasun jälkikäsittelylaitteiden kanssa. Teboil Diamond Carat IV 5W-30 -öljyssä on käytetty edistyksellistä niin sanottua low-SAPS-lisäaineistusta, eli sen sulfaattituhkan, fosforin ja rikin määrä on erittäin alainen. ”Uusissakin moottoreissa moottoriöljyä pääsee hitunen moottorin palotilaan, jossa se palaa. Kun SAPS-pitoisuus on matala, öljyn palamisessa syntyy vain erittäin vähän tuhkaa. Alhainen tuhkan määrä vaikuttaa suotuisasti pakokaasun jälkikäsittelylaitteiden toimintaan”, Riihimäki selittää. Öljy on kuin varaosa Jo useiden vuosien ajan on ollut suuntauksena, että autojen valmistajat määrittävät tarkoin voiteluaineiden ominaisuudet. ”Öljy on nykyään kuin auton varaosat. Valinta pitää tehdä merkki- ja mallikohtaisesti. Öljyn ominaisuuksien on toimittava saumattomasti yhteen auton mekaanisen rakenteen kanssa”, Riihimäki sanoo. Erilaiset tekniset ratkaisut vaikuttavat myös öljyltä vaadittaviin ominaisuuksiin ja sen vuoksi tarvitaan useita erilaisia öljyjä. ”Osa moottoreista on suunniteltu käyttämään öljyjä, joiden viskositeettiominaisuudet on optimoitu polttoaineen säätöä ajatellen. Eräät autovalmistajat taas asettavat erityisvaatimuksia öljyn tarjoamille suojausominaisuuksille. Myös pakokaasujen jälkikäsittelylaitteet voivat asettaa erityisvaatimuksia öljylle. Ominaisuuksien painotukset vaihtelevat eri moottoreiden välillä”, Riihimäki luettelee. ”Suomalaisena valmistajana haluamme aina varmistaa myös tuotteidemme soveltuvuuden vaihteleviin sääoloihimme”, hän täydentää. Vaikka merkkikohtaisten vaatimusten määrä kasvaa, monet merkit ovat viimeaikoina siirtyneet kohti matalampia viskositeetteja. Tyypillisin viskositeettiluokka uudehkojen autojen öljyille on nykyisin 5W-30. ”Matalampi viskositeetti auttaa pienentämään moottorin sisäisiä kitkahäviöitä, jolloin polttoainetalous paranee”, Riihimäki kertoo. Uutuustuotteen toimitukset Teboil-huoltoasemille ovat jo alkaneet. Teboil Diamond Carat IV 5W-30 on saatavilla yhden ja neljän litran pakkauksissa sekä 170 kg (200 l) tynnyreissä. Öljy ylittää seuraavat suorituskykyvaatimukset: ACEA C4, Renault RN 0720 ja Mercedes-Benz MB 226.51, 229.51. Lisätietoja: Teboil-voiteluaineneuvonta p. 020 470 0916. |