Esape - hyvä suomalainen vaihtoehto puutavaraperävaunuksi01.05.2016 13.15
Esape on uusi kotimainen hyvä vaihtoehto puutavaraperävaunuksi. Esape -perävaunujen historia juontaa aina 1990-luvun alkuun, jolloin Humppilan Metalli Oy valmisti ensimmäiset Esa Mäenpään suunnittelemat perävaunut. - Siitä lähtien Esape -vaunuja on valmistettu muutama vuodessa ja välillä enemmänkin lähinnä erilaisten koneiden, kappaletavaran ja vaihtokorien kuljetukseen. Vuonna 2007 Forssan Lava ja Huolto Oy osti Humppilan Metalli Oy:n liiketoiminnan; perävaunuvalmistus ja päällirakentaminen tapahtuu Humppilassa aputoiminimellä Humppilan Metalli ja kuorma-autokaluston korjaamotoiminnat on keskitetty Forssaan, kertoo Forssan Lava ja Huolto Oy:n perävaunujen suunnitelusta ja myynnistä vastaava Esa Mäenpää. Esape -puutavara-perävaunu syntyi asiakkaan tarpeeseen Muutama vuosi sitten Kuljetusliike S. Kakko Oy:n Kari Kakko heitti Esa Mäenpäälle ajatusta uudenlaisen puutavaraperävaunun valmistuksesta. - Lähdimme yhdessä ideoimaan 5-akselisen kiinteän vaunun rakennetta ja siitä se valmistus sitten lähti liikkeelle. Vaunusta haluttiin maastokelpoinen ja ketterä mutta myös matala kuormatilan maksimoimiseksi sekä polttoainekulutuksen minimoiseksi. Runkorakenne suunniteltiin niin että vaunussa on edessä matalat pikkupyörät kokoa 265/70 19.5 ja takana isot pyörät 275/70 22.5 mitkä ovat tarpeen sillä suurimmat massat kohdistuvat vaunun takaosaan ja suurilla pyörillä maastokelpoisuus paranee oleellisesti; silti Esape -vaunun runkokorkeus on yhtä matalalla kuin markkinoilla olevissa pikkupyöräisissä vaunuissa, kertoo Mäenpää. Kuljetusliike S. Kakko Oy:lle valmistuneet ensimmäiset Esape -puutavaraperävaunut ovat olleet runkopituudelta noin 10,5 metrisiä - toki niitä saa asiakkaan haluamilla mitoilla. - Lyhyt vaunu mahdollistaa alle 22 mm yhdistelmäpituuden jolloin voi käyttää 2,6 m leveitä pankkoja. Ja kun Esape -vaunun rungon korkeus on laipan päältä mitattuna vain 1,12 m niin sisäkorkeudeltaan 3 metriset pankot antavat riittävästi kuormatilaa vaikka kokonaiskorkeutta ei tarvitse tehdä 4,4 metriin - meidän vaunuissa on korkeutta näillä pankoilla 4,28 metriä mikä antaa pelivaraa matalien siltojen ym. kanssa, kertoo Kari Kakko. Viisaasti mietittyjen rakenneratkaisujen ansiosta Esape -puutavaraperävaunut ovat todella ketteriä suurilla massoilla ajettaessa: Kun 5-akselinen ilmajousitettu vaunu on tyhjänä saadaan toinen, neljäs ja viides akseli nousemaan ja viides akseli nousee kokonaan ilmaan myös täydellä kuormalla. Perävaunun painonsiirto on saatu pelaamaan optimaalisesti mikä helpottaa liikkumista kuorma päällä ajettaessa. Kun viides akseli nousee ilmaan kuormalla siirtyy takapään paino kolmannelle ja neljännelle akselille, jossa oleva apupalje painaa sitä alaspäin mikä siirtää painoa edelleen kolmosakselille. Ja etupäässä kakkosakseli kevenee painesuhdeventtiilin avulla jolloin paino siirtyy ykkösakselille. Näin suurin paino saadaan siirrettyä molempien telien etummaisille akseleille ja vaunun kääntely on ketterää tiukoissakin paikoissa. Kuormantunnistus on otettu EPS:ltä jolloin kuljettajan painaessa ohjaamossa nappia järjestelmä valitsee automaattisesti joko telin noston silloin kun vaunu on tyhjä tai kevennyksen vaunun ollessa kuormattuna. - Painonsiirto pelaa todella hienosti ja varsinkin peruutettaessa siitä on suuri apu. Meillä oli aiemmin jatkokärryjä ja nyt kiinteä Esape on osoittanut että sillä on jopa jatkokärryä ketterämpi liikkua ja varsinkin tulla metsästä ulos. Olemme ajaneet puuta ensimmäisellä Esapella nyt lähes 400 000 kilometriä eikä siinä ole ollut mitään teknisiä murheita. Rakenteissa käytetyt suurlujuusteräkset ja laadukkaat komponentit takaavat pitkän huolettoman käyttöiän, kehuu Kakko. Esape -puutavaraperävaunuja valmistetaan asiakkaan tarpeiden mukaan räätälöitynä ja varusteltuna. - Hinta-laatusuhde on varmasti kohdillaan ja toimitusajat ovat noin 3-4 kuukautta. Tuotantoon on menossa pian taas seuraava puuvaunu, ilmoittaa Mäenpää. Lisätietoja: www.flh.fi |