Energiaraakapuun maantiekuljetuksessa neljä eri yhdistelmätyyppiä
01.05.2016 1.38
Energiaraakapuun kuljetuksiin on kuljetettavan lajikkeen mukaan valittavissa neljä erityyppistä yhdistelmää. Energiapuun irtokuutiopaino on yleisesti alle 250 kg/ irtokuutio. Kevyet energiapuulajikkeet ja monesti lyhyet siirtomatkat asettavat kuljetusyhdistelmän valinnalle erityisvaatimuksia.
1. Perinteinen raakapuuyhdistelmä pankkovarustein. Karsittu energiaranka on edullista kuljettaa perinteisellä puutavarayhdistelmällä, jonka omapaino on mahdollisimman pieni ja kuormatila mahdollisen suuri. Pankkojen lukumäärä autossa 4 kpl ja perävaunussa 8 kpl on lastauksen ja kuljetuksen kannalta suositeltavin.
Yhdistelmän kokonaispainoksi riittää 64 tonninen tai 68 tonninen. Nosturina on suositeltavin zetanosturityyppi ja se voi olla myös nokkasatulamallinen rangan pienen pölyyntymisen vuoksi.
2.Pankkoauto irrotettavin sisälaitasarjoin. Karsimaton energiaranka vaatii pankkoihin vähintään sisälaidat ja jos kuljetetaan lisäksi hakkuutähteitä ja kantoja on koko irtolaitapaketti pohjalevyineen ja taka-sekä etuseinineen varteenotettava vaihtoehto.
Pankkojen sisälaidat eivät syö kuormatilaa juuri laisinkaan, mutta niitten omapaino pienentää kantavuutta kolmesta kuuteen tonnia. Tämä omapainolisä joissakin ajoissa joskus yhdistelmän 68 tonnin painoluokkaa. Nosturina hyttinosturi ilmastoinnilla ja hiukkassuotimin.
3. Pankkovetoauto sisälaidoin ja energiapuuvaunu. Hyvä vaihtoehto tilapäisiin-, ja kausiluontoisiin energiapuun maantiekuljetuksiin on sisälaidallinen nelipankkoinen tilava vetoauto jonka perään vaihdetaan puutavaraperävaunun tilalle energiasavotan ajaksi joko uusi, tai käytetty energiavaunu.
Varusteet ja kokonaispainosuositukset, kuten edellä.
4. Energiapuuyhdistelmä. Energiapuun ajoon kehitetty yhdistelmä on tehokas ja kallis vaihtoehto, joka vaatii ympärivuotisen ajon sekä kannonajoa, karsimatonta rankaa ja hakkuutähdettä riittävässä määrin.
Energiapuuyhdistelmä on toiminnaltaan tehokkain energiapuun ajoon. Sen omapaino on vaihtoehdoista epäedullisin, mutta kuormatilakoko ja toiminta vastaavasti usein kilpailukykyisin.
|