Energiaraakapuun maantiekuljetuksessa neljä eri yhdistelmätyyppiä

01.05.2016 1.38

Energiaraakapuun kuljetuksiin on kuljetettavan lajikkeen mukaan valittavissa neljä erityyppistä yhdistelmää. Energiapuun irtokuutiopaino on yleisesti alle 250 kg/ irtokuutio. Kevyet energiapuulajikkeet ja monesti lyhyet siirtomatkat asettavat kuljetusyhdistelmän valinnalle erityisvaatimuksia.



1. Perinteinen raakapuuyhdistelmä pankkovarustein.
Karsittu energiaranka on edullista kuljettaa perinteisellä puutavarayhdistelmällä, jonka omapaino on mahdollisimman pieni ja kuormatila mahdollisen suuri. Pankkojen lukumäärä autossa 4 kpl ja perävaunussa 8 kpl on lastauksen ja kuljetuksen kannalta suositeltavin.


Yhdistelmän kokonaispainoksi riittää 64 tonninen tai 68 tonninen. Nosturina on suositeltavin zetanosturityyppi ja se voi olla myös nokkasatulamallinen rangan pienen pölyyntymisen vuoksi.



2.Pankkoauto irrotettavin sisälaitasarjoin.
Karsimaton energiaranka vaatii pankkoihin vähintään sisälaidat ja jos kuljetetaan lisäksi hakkuutähteitä ja kantoja on koko irtolaitapaketti pohjalevyineen ja taka-sekä etuseinineen varteenotettava vaihtoehto.

Pankkojen sisälaidat eivät syö kuormatilaa juuri laisinkaan, mutta niitten omapaino pienentää kantavuutta kolmesta kuuteen tonnia. Tämä omapainolisä joissakin ajoissa joskus yhdistelmän 68 tonnin painoluokkaa. Nosturina hyttinosturi ilmastoinnilla ja hiukkassuotimin.


3. Pankkovetoauto sisälaidoin ja energiapuuvaunu.
Hyvä vaihtoehto tilapäisiin-, ja kausiluontoisiin energiapuun maantiekuljetuksiin on sisälaidallinen nelipankkoinen tilava vetoauto jonka perään vaihdetaan puutavaraperävaunun tilalle energiasavotan ajaksi joko uusi, tai käytetty energiavaunu.

Varusteet ja kokonaispainosuositukset, kuten edellä.



4. Energiapuuyhdistelmä.
Energiapuun ajoon kehitetty yhdistelmä on tehokas ja kallis vaihtoehto, joka vaatii ympärivuotisen ajon sekä kannonajoa, karsimatonta rankaa ja hakkuutähdettä riittävässä määrin.

Energiapuuyhdistelmä on toiminnaltaan tehokkain energiapuun ajoon. Sen omapaino on vaihtoehdoista epäedullisin, mutta kuormatilakoko ja toiminta vastaavasti usein kilpailukykyisin.



18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille

Siirry arkistoon »