Uusi Renault Trucks T 2016: Pienempi kulutus, suurempi hyötykuorma

26.04.2016 0.30

renault_trucks_t_2016_1.jpg

Alle kolme vuotta sitten julkaistua ja erittäin positiivista asiakaspalautetta saanutta Renault Trucks T-sarjan kuorma-autoa uudistetaan jo nyt merkittävästi, jotta se olisi käyttäjilleen entistäkin kustannustehokkaampi.

Renault Trucksin historiassa alkoi uusi aikakausi, kun koko mallisto uudistui vuonna 2013.  
Vuonna 2015 T-sarja äänestettiin International Truck of the Year 2015 -voittajaksi ja vakiinnutti nopeasti paikkansa asiakkaiden keskuudessa laadun ja energiatehokkuutensa ansiosta. Nyt Renault Trucks vie mallin kehitystyötä jälleen harppauksen eteenpäin. 

– Asiakaspalautteen perusteella T-malli on yllättänyt varsinkin polttoaineenkulutuksen ja laadukkaan ajokokemuksen osalta, kertoo Renault Trucksin kaukokuljetusmalliston johtaja Sophie Rivière

– Olemme tehneet töitä kolmella saralla, jotta kuorma-auto olisi entistäkin kustannustehokkaampi: polttoaineenkulutusta on pienennetty parantamalla aerodynamiikkaa, hyötykuormaa on saatu lisää keventämällä painoa ja GPS-tekniikkaa hyödyntävä ennakoiva vakionopeudensäädin kannustaa ajamaan taloudellisesti, Rivière kertoo.

– T-sarjan kuorma-autot ovat herättäneet Suomessa erittäin paljon mielenkiintoa. Asiakkaat ovat olleet T-sarjalaisiinsa hyvin tyytyväisiä. Erityiskiitosta ovat Suomessa keränneet ajettavuus ja polttoainetaloudellisuus. Nyt vielä tämän vuoden parannusten myötä voidaan sanoa, että tuote on loistava. Kun kuljetusyritys haluaa yhdistää erinomaisen hinta-laatusuhteen, korkean laadun sekä huippuluokan mukavuuden, on Renault Trucks T oikea valinta, Volvo Finland Ab:n Renault Trucks tuotepäällikkö Mikko Aules sanoo.

Renault Trucksin Optifuel Lab 2 -konseptiautolla hiljattain tehdyllä tutkimustyöllä on ollut merkittävä rooli aerodynamiikan parantamisessa. Tämä on johtanut muun muassa siihen, että T 2016 -malliin saa lisävarusteena puskurin alle integroitavan spoilerin. 

– Tämä spoileri ohjaa ilmavirran tehokkaammin kuorma-auton alle ja pienentää huomattavasti kulutusta lisääviä aerodynaamisia häiriöitä, tuotepäällikkö Mikko Aules kertoo.

– Uudessa T-mallissa on myös uusi ja kevyempi kattoilmanohjain, jossa ei ole metallikehikkoa. Näin ilmanvastus pienenee. Versiosta riippuen asiakkaat voivat säästää polttoainetta vielä 2 prosenttia nykyiseen ajoneuvoon verrattuna, Aules jatkaa.

Mitä alustaan tulee, painon keventämiseen tähtäävä kehittäminen on ollut vahvasti painopisteessä. 

Monet osat on suunniteltu uudelleen ja niitä on kevennetty, jotta kuljetusyritykset saisivat mahdollisimman paljon lisähyötykuormaa. 

Esimerkiksi uusi vetoakseli ja entistä parempi ilmajousitus ovat keventäneet ajoneuvoa useita kiloja. Asiakkaat saavat nyt myös halutessaan vetoautoihinsa alumiinisen vetopöydän. 

– Painoa kevennetään vähän sieltä täältä, jolloin yhteenlaskettu kokonaishyöty on merkittävä. Näin päästään siihen, että asiakkaat voivat suurentaa hyötykuormaansa jopa 114 kg. DTI 11- ja DTI 13 -moottoreita on niin ikään parannettu niin, että polttoaine palaa entistä tehokkaammin ja kulutus pienenee. Kaikki moottorit ovat 31.12.2016 pakolliseksi tulevan Euro 6 C -standardin mukaisia. DTI 13 -moottorin tärkein uusi ominaisuus on ”Common Rail”-yhteispaineruiskutusjärjestelmä. 

– Järjestelmän luotettavuus ja polttoainetaloudellisuus 11-litraisessa moottorissa vakuutti meidät siitä, että ratkaisua kannattaa käyttää myös 13-litraisessa mallissa, kaukokuljetusmalliston johtaja Sophie Rivière täydentää. 

– DTI 13 oli jo entuudestaan erittäin suorituskykyinen. Uudistusten jälkeen se asemoituu huipputaloudelliseksi ratkaisuksi kuljetusyrityksille, joiden kuorma-autoilla esimerkiksi ajetaan raskaita kuormia tai mäkisillä teillä. Moottoreissa on myös uuden sukupolven versio automatisoidusta Optidriver-manuaalivaihteistosta.

T 2016 -versio laajentaa Renault Trucksin kuljetusratkaisutarjontaa. Entistä suuremman hyötykuorman, taloudellisempien moottoreiden sekä uusimpia polttoaineenkulutusta pienentäviä innovaatioita hyödyntävien palveluiden avulla Renault Trucks ottaa jälleen askeleen eteenpäin tavoitteessaan toimittaa asiakkaille kuorma-autoja, jotka ovat aitoja tulosyksiköitä. 

23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain

Siirry arkistoon »