Liikenneverkon korjausvelkaa vähennetään asiakkaita kuunnellen

14.02.2016 11.05

tiety.bmp

Liikenneverkon korjausvelkaa vähentävät toimenpiteet suunnitellaan strategisten suuntaviivojen mukaan.

Toimenpiteiden valintakriteereinä ovat asiakkaiden tarpeet, korjausvelan hallinta sekä digitalisaatio ja uudet palvelut.

- Näiden kriteerien perusteella Liikennevirasto on suunnittelut korjausvelan toimenpideohjelman. Toteutettavia hankkeita on laajasti ympäri Suomea ja ne perustuvat nyt aidosti niihin tarpeisiin, joita liikenneverkon käyttäjillä, kuten elinkeinoelämällä on. Olen pitänyt tärkeänä myös sitä, että liikenneverkon huoltamisessa otetaan huomioon digitalisaation tuomat mahdollisuudet ja varaudutaan tulevaisuuden palveluihin, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

Hallituksen tavoitteena on saada liikenneverkko sellaiseen kuntoon, että se vastaa asiakkaiden tarpeisiin ja voi toimia tehokkaana kasvun alustana. Korjausvelalla tarkoitetaan rahasummaa, joka tarvittaisiin väylien saattamiseksi nykytarpeita vastaavaan hyvään kuntoon.

- Nyt käynnistyvät korjaushankkeet työllistävät erityisesti pieniä ja keskisuuria yrityksiä ympäri Suomen. Lisäksi valitut toimenpiteet parantavat kaikkien väyliä käyttävien turvallisuutta ja ympäristöä, Berner kertoo.

Toimenpiteiden valinnasta vastaa asiantuntijavirastona Liikennevirasto. Liikennevirasto on julkaissut korjausvelkaohjelman vuosille 2016-2018. Siinä on mukana maantie-, rata-, vesiväylä- ja digitalisointihankkeet, jotka toteutetaan hallituksen 600 milj. euron lisärahoituksella. Ohjelma on julkaistu Liikenneviraston verkkosivuilla.

Toimenpiteiden valinta perustuu jatkuvaan arviointiin

Korjausvelan rahoituksen kohdentamisessa olennaista on huolehtia elinkeinoelämän edellytyksistä sekä työssäkäyntialueiden liikenteen toimivuudesta. Elinkeinoelämän kannalta tärkeät kohteet tunnistetaan yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa. Tätä kartoitusta ovat tehneet Liikennevirasto ja ELY-keskukset. Elinkeinoelämältä on kerätty perusteluita jo tunnistetuille tarpeille sekä uusia tarpeita ja näkökulmia korjauskohteiden priorisointiin. Työssäkäyntialueiden matkojen toimivuuden kannalta tärkeiden kohteiden tunnistaminen on vaatinut pirstaleisen tiedon yhdistämistä ja digitaalisen asiakaspalautteen kehittämistä.

Tavoitteena on pysäyttää korjausvelan kasvu ja vähentää velkaa hallitusti. Korjausvelka kasvaisi ja väylien kunto heikkenisi nopeasti ilman korjausvelkapanostusta.

Digitaalinen tieto mahdollistaa asiakastarpeiden ja liikenteen toimenpiteiden kohtaamisen tehokkaasti, mutta tarvitaan myös tiedon analysointia ja jalostamista sekä vahvaa hyödyntämistä. Tämä auttaa korjausvelan hallinnassa ja ehkäisee uuden korjausvelan syntyä. Myös liikenteen automatisaatiota edistetään.

Muuttuvat olosuhteet otetaan huomioon ja toimenpiteiden valinta perustuu jatkuvasti päivittyvään tietoon, asiakkaiden todellisiin tarpeisiin sekä laadukkaisiin vaikutusarviointeihin. Kaikki valittavat toimenpiteet vaikuttavat parantavasti turvallisuuteen ja ympäristöön.

Liikennevirasto tulee raportoimaan läpinäkyvästi ja ajantasaisesti valituista toimenpiteistä ja niiden vaikuttavuudesta. Korjausvelkaohjelma ja -kohteet löytyvät Liikenneviraston verkkosivuilta.

Korjausvelkaohjelma Liikenneviraston sivuilla: www.liikennevirasto.fi/korjausvelkaohjelma

19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025

Siirry arkistoon »