Tavoitteena ilmailun sääntelyn keventäminen - korkeasta turvallisuustasosta tinkimättä

13.02.2016 9.20

Toimiva ja tehokas lentoliikenne tukee Suomen talouden kasvu- ja kehitysmahdollisuuksia. Keskeisenä lähtökohtana on matkustajien tarpeiden huomioon ottaminen turvallisuusnäkökulmaa unohtamatta.

”Trafin toimintaa ohjaa visio vastuullisesta liikenteestä. Toimimme sen puolesta, että yhteiskunnassa ihmiset, tavarat ja tieto kulkevat turvallisesti, kestävästi ja sujuvasti. Suorituskykyinen liikennejärjestelmä luo perustan yhteiskunnan hyvinvoinnille ja kilpailukyvylle” sanoi Trafin pääjohtaja Kari Wihlmanavatessaan Trafi ILMA2016-seminaarin tänään tiistaina 9.2. Scandic Parkissa Helsingissä.

Ilmailun turvallisuustyötä tehdään entistä enemmän sekä Euroopan tasolla että maailmanlaajuisesti. ”Ilmailun turvallisuustyön kehityskaari on nyt siinä vaiheessa, että meidän on kohennettava valmiutta kohdata odottamattomia tilanteita”, totesi ilmailujohtaja Pekka Henttu samassa tilaisuudessa.

Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASAn perusasetuksen muutos on tällä hetkellä käsiteltävänä EU:n Neuvostossa. Trafi osallistuu uudistustyöhön tiiviissä yhteistyössä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa. ”Tavoitteena on varmistaa Suomen näkemysten läpimeno – eli viranomaisuuden uudistaminen ja sääntelyn keventäminen korkeasta turvallisuustasosta tinkimättä. Tämä on Suomelle tärkeä tavoite”, korosti Wihlman.
Ilmailun turvallisuustaso Suomessa hyvä

Toimijoiden turvallisuuskulttuuri ratkaisee sen, kuinka turvallista ilmailu Suomessa on. Suomessa turvallisuustaso on pysynyt aikaisempien vuosien tapaan hyvänä, tosin yleisilmailussamme vakavien vaaratilanteiden määrä on edelleen huolestuttavan korkea. ”Turvallisuudentunteeseen ei kuitenkaan ole syytä tuudittautua. Hyvätkään tilastot eivät takaa turvallisuutta, vaan turvallisuus joudutaan joka päivä varmistamaan uudelleen”, sanoi Wihlman.

”Tulevaisuuden turvallisuustyötä ajatellen on pidettävä huoli siitä, että vähintäänkin nykyinen turvallisuustaso säilyy, jos kasvuennusteet toteutuvat. Tämä vaatii toimintatapojen kehittämistä sekä toimijoilta että viranomaiselta, sillä vanhat eväät on jo syöty” totesi Henttu. ”Toimijoiden vastuu korostuu edelleen. Heidän on pystyttävä pitämään turvallisuusriskinsä alhaisina, silloin ytimessä on turvallisuusjohtaminen. Viranomaistoiminnan painopiste on arvioida toimijoiden turvallisuusjohtamisen suoriutumista.”

Lisätietoja
Suomen ilmailun tila 2015

19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien

Siirry arkistoon »