Puutavarapankkoasetus vuodelta 1982 - nippukoko tuplaantunut ja tolppakorkeus kasvanut jopa metrillä

28.05.2016 9.52

Puutavarapankkojen liikenneturvallisuus on monitahoinen yhtälö. Asetus 940/1982 määrittelee turvallisuusnäkökohdat puutavarapankoille ja niitten kiinnitykselle , sekä kuormansidonnalle. Asetus on vuoden 1982 nippukokojen tolppakorkeuksien mukainen.

Kuormakoot ja kuormakorkeudet kasvaneet 34 vuodessa ohi asetuksen vaatimusten.

Asetus 940/1982 määrittelee liikenneturvallisuuden kannalta tärkeinä pankkolujuuden, pankon kiinnityksen lujuuden ja terävät liukuestesermit pankkorungossa. Asetus on 34 vuotta vanha ja tuona kuluneena aikana ovat nippukoot tuplaantuneet ja tolppakorkeudet pankoissa kasvaneet jopa metrillä. Asetuksen laadinnassa oli tuolloin suuri osuus ns. laukaistavilla pankoilla, jotka asetuksessa edelleen mukana, mutta poistuneet käytöstä koko euroopan alueella.

Nipun paikallaanpysyvyysvaatimus riittävä mutta täyttyykö vaateet?

Kuorma-autojen jarrutustehot ja nippupainot , sekä nippukorkeuksien kasvu ovat muuttaneet liikenneturvallisuusvaatimuksia kuormansidonnan osalta ratkaisevasti. Asetuksen vaatima nipun sidontavaade 10m/s2 eteenpäin ja 5m/s2 sivuille ja taakse ovat riittäviä jopa nyky-yhdistelmille. Parhaitten yhdistelmien jarrutushidastuvuudet ovat huippuolosuhteissa jo 8m/s2 (kun vaatimukset katsastuksessa ovat 5m/s2, minimi) . Käytäntö ja tehdyt nippusidontakokeet ovat osoittaneet sen, että nipput eivät pysy paikallaan nykysidontalaitteilla ja sileätolppaisilla pankoilla edes 50 km/ h nopeuksista tehdyillä n. 6m/s2 jarrutushidastuvuuksilla.

Asetuksen 940/1982 ja nykykäytännön välillä monia ristiriitoja.



Puutavarayhdistelmien mitta- ja painomuutokset ovat tuoneet yhdistelmiin paljon sellaisia muutoksia, jotka ovat selvässä ristiriidassa asetusten vaatinusten kanssa. Nykykäytännön mukaiset lukitsemattomat liukupankot autossa ja perävaunussa ovat vailla selkeää ohjeistusta. Lisäksi selvä ristiriita on puutavaranippujen sidonnassa ja esikiristyksessä sekä siteitten kiinnityksessä runkoon, tai kuormakoriin. 

Heikki Jokela
050 4129 024.

Asetus 940/1982, - klikkaa tästä:

Liikenneministeriön päätös ajoneuvojen kuormakoreista, kuormaamisesta ja kuorman kiinnittämisestä

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820940



 

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet

Siirry arkistoon »