Pieni ilmanvastus tekee kulutukselle ihmeitä.xxl.aero

04.05.2015 5.00

Kun auton (henkilöauton) ilmanvastus pienenee 0.01 yksikköä, keskikulutus laskee 2–3 desilitraa. – Jos joku olisi kaksi vuotta sitten sanonut, että B-sarjan kaltaisen auton ilmanvastus olisi 0.26, en olisi uskonut, Daimlerin autojen aerodynamiikasta vastaava johtaja Teddy Woll tunnustaa.

ilmanvastus_282557_400h.jpg

Lokasuojien ilmavastusohjaimet sekä vanteitten kapselit kääntävät suuren osan ilmanvastusvoimia aiheuttavista virtauksista pois pyöräkoteloista.

Edellisessä versiossa ilmanvastusta kuvaava lukuarvo oli 0.30, mutta uudessa peräti 0.04 yksikköä pienempi.

Määrä tuntuu mitättömältä, mutta käytännössä sillä on iso merkitys.

– Aina kun auton ilmanvastus pienenee 0.01 yksikköä, keskikulutus moottoritienopeuksissa laskee 2–3 desilitraa, Woll vertaa.

Myöhemmin tarjolle tulee vielä eco-paketti, jolla cd-arvo putoaa 0.24:ään.

Perän muoto ratkaisee

Pelkästään aerodynamiikkaa parantamalla uuden Mersun kulutus moottoritienopeuksissa on litran tai ylikin pienempi kuin aikaisemmin.

Mersun aerodynaamisia oivalluksia ovat esimerkiksi uudet taustapeilit ja A-pilarit, umpinainen alustarakenne, katettu taka-akseli ja iso takaspoileri ilman jättövirtauksen ohjaamiseksi.

– Eniten ilmanvastukseen vaikuttaa perän muotoilu. Auton optimaalinen muoto oli luoti tai sukkula; sellaista vain harva haluaa, koska lastaaminen takaa vaikeutuisi.

–Tämän kokoisen ja muotoisen auton ilmanvastuskerroin voi tippua ehkä 0.17:n tasolle. Miten, sitä emme vielä tiedä, Woll sanoo.

110 kilon kevennys

Silminnähden asiastaan innostunut Woll näyttää, kuinka suuri merkitys eturenkaiden eteen lokasuojaan kiinnitetyillä ilmanohjaimilla on ilmavirtojen suuntaamiselle.

Eturenkaiden viereen jäävän ilmapyörteen leveys on niiden ansiosta korkeintaan kolmasosa aikaisemmasta.

– 0.4 yksikön parannus merkitsee käytännössä samaa kuin jos olisimme pudottaneet painosta pois 110 kiloa, Woll kertoo.

– Pieni ilmanvastus toimii kuljettajan hyväksi aina, riippumatta siitä miten taloudellisesti hän muuten ajaa. Vaikutus on jopa sitä suurempi, mitä kovempi nopeus on, Teddy Woll huomauttaa.

Turun Sanomat

KARI PITKÄNEN

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »