Sähköisen liikenteen edistämiseen 9,5 milj. euroa energiatukea

08.12.2011 11.20

Työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt energiatukea Eera Oy:lle 4 857 435 euroa ja Synocus Oy:lle 4 680 355 euroa sähköautojen ja latausjärjestelmien kokeiluhankeisiin.  Eeran koordinoima Pääkaupunkiseudun sähköinen liikenne -hanke ja Synocuksen koordinoima Kestävää kaupunkielämää -hanke ovat osa Tekesin EVE-ohjelmaa, jonka tavoitteena on sähköisiin ajoneuvoihin ja työkoneisiin liittyvän liiketoiminnan kehittäminen Suomessa. Tekes tukee ohjelmaa yli 30 miljoonalla eurolla vuosina 2011-2015.

Molemmissa hankkeissa keskeisenä tarkoituksena on saada käyttökokemuksia sähköautoista. Hankkeissa yksittäiset yritykset ja kaupungit hankkivat sähköautoja leasing-periaatteella, käyttävät niitä normaaleissa käyttöolosuhteissa sekä investoivat latausratkaisuihin. Eera Oy:n hankkeessa painopiste on käyttäjäpuolessa. Synocus Oy:n hanke keskittyy valmistajiin.

Pääkaupunkiseudun sähköinen liikenne -hankeen painopistealueina ovat infrastruktuuri- ja liikennejärjestelmäratkaisut, sähköiset ja käyttäjän palvelut sekä liiketoimintamallit. Suunnitelman mukaan siinä hankitaan noin 180 henkilöautoa, 50 pakettiautoa ja 10 huolto- ja kuljetusautoa. Suurimpia leasing-autojen hankkijoita ovat Nokia Siemens Networks Oy ja Helsingin kaupunki. Latauslaitteita hankitaan noin 400. Näistä 370 on rutiini- tai asiointilataus­asemia ja 30 pika- ja hätälatausasemia.

Kestävää kaupunkielämää -hanke (EcoUrban Living) keskittyy valmistusteknologian ja sen ympärillä olevan alihankintaverkoston kehittämiseen. Autoteknologian kehittämisessä keskeisin toimija on Valmet Automotive alihankintaverkostoineen ja latausteknologian kehittämisessä Fortum. Siinä hankitaan noin 280 henkilöautoa, 8 linja-autoa ja 11 muuta ajoneuvoa. Suurimpia tilaajia ovat muun muassa Itella, Fortum ja Huoneisto-markkinointi. Hitaita ja keskinopeita latauslaitteita hankitaan noin 430, nopeita latauslaitteita kymmenen ja bussienlatauslaitteita kaksi.

Hankkeiden suorat työllisyysvaikutukset ovat vuosina 2011-2015 yhteensä noin 190 henkilötyövuotta. Hankkeiden epäsuorat työllisyysvaikutukset ovat kuitenkin huomattavasti suuremmat. Nämä sijoittuvat sidosryhmiin, joita hankkeessa on useita kymmeniä. Lisäksi hankkeen yhtenä keskeisenä tavoitteena on sähköautoalan kehittäminen Suomessa ja työpaikkojen luominen tulevaisuudessa.

Sähköautoilla saavutetaan ajoneuvokohtaisesti noin kahden tonnin CO2-säästöt vuodessa polttomoottoriautoihin verrattuna. Hankkeiden yhteenlaskettu CO2-vähenemä on noin 3 500 tonnia. Lisäksi polttomoottoriautojen korvaaminen sähköautoilla vähentää muita haitallisia päästöjä, kuten pienhiukkaspäästöjä.

Lisätiedot:

ylitarkastaja Pekka Grönlund, TEM, puh. 010 606 4815

EVE-ohjelman päällikkö Martti Korkiakoski, Tekes, puh. 050 557 7875

23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain

Siirry arkistoon »