Liikennevirasto tutkii raskaan liikenteen akselipainoja Uudellamaalla joulukuussa

24.11.2015 15.39

LiikennevirastoLiikennevirasto selvittää raskaan liikenteen akselipainoja Uudellamaalla joulukuun ensimmäisellä viikolla tehtävin mittauksin. Tutkimuksia tehdään kolmessa (3) päivittäin vaihtuvassa mittauspisteessä siten, että yhdessä pisteessä mittauksia tehdään yhden päivän aikana klo 6:00 – klo 20:00 välisenä aikana. Työn kenttätutkimuksen ja suunnittelun suorittaa Destia Oy.

Tutkimuksen aikaiset vaikutukset muuhun liikenteeseen punnitus- ja haastattelupisteiden kohdalla pyritään minimoimaan. Tutkimuksen liikennejärjestelyt voivat kuitenkin aiheuttaa tilapäisiä jonoja ja hidastaa liikennettä tutkimuspisteen kohdalla, sillä ajonopeuksia joudutaan tilapäisesti alentamaan tutkimuspisteiden kohdalla. Liikenteen mahdollisen jonoutumisen minimoimiseksi tutkimukset keskeytetään tarvittaessa ruuhkatuntien ajaksi. Yksittäisen punnitus- ja haastattelutapahtuman kesto pyritään pitämään mahdollisimman lyhyenä, arvio sen kestosta on 5 minuuttia/ajoneuvo.

Mittauspisteet ja tarkempi aikataulu

Akselipainomittauksien suorituspaikat ja niiden aikataulut on esitetty alla olevassa taulukossa.

Pvm.

Tutkimuspiste

 Paikka

Tieosoite

Uusimaa

1.12.2015

Piste 17

Mäntsälä,
Tuuliruusun P-alue

4 / 111 / 1776

2.12.2015

Piste 18

Nurmijärvi,
Karhukorven P-alue

3 / 106 / 5700

3.12.2015

Piste 19

Hyvinkää,
Rajamäen P-alue

25 / 29 / 4050

 

Taustaa

Uusi ajoneuvoasetus on tullut voimaan 1.10.2013, minkä johdosta ajoneuvojen maksimipainot nousivat. Muutoksella on vaikutusta tie- ja katuverkon sekä siltojen kunnossapitotarpeeseen.

Kunnossapitotarpeen selvittämiseksi on tarpeen tutkia Suomen tieverkolla kulkevien raskaiden ajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien akseli- ja kokonaispainoja sekä niiden jakaumia. Vastaava tutkimus on suoritettu samoissa mittauspisteissä Uudellamaalla syksyllä 2013. Tämän lisäksi mittauksia on aiemmin suoritettu myös Varsinais-Suomessa, Kaakkois-Suomessa, Keski-Suomessa sekä Pohjois-Pohjanmaalla vuosien 2013 ja 2014 aikana. Nyt suoritettava tutkimus on ns. seurantatutkimus, jonka avulla pyritään selvittämään miten ajoneuvoasetuksen muuttuminen on vaikuttanut ajoneuvojen akseli- ja kokonaismassoihin kahden vuoden aikana.

Tutkimus suoritetaan punnitsemalla raskaan liikenteen ajoneuvojen akselimassoja tieverkolla ja haastattelemalla ajoneuvon kuljettajia. Tutkimuksesta saadut tulokset ovat luottamuksellisia, eikä niitä yhdistetä ajoneuvoon tai sen kuljettajaan.

Lisätietoja

Lisätietoja tutkimuksen sisällöstä antaa tutkimuksen tilaaja:

Tirkkonen Timo
Projektipäällikkö
Infra ja ympäristö-osasto
Puhelin: 029 534 3616
timo.tirkkonen@liikennevirasto.fi

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »