Tapion johtaja Ritva Toivonen väitteli tohtoriksi06.04.2011 4.44
- Puutuotteen kilpailukykyä lisäävät hyvä palvelu, ulkonäkö ja ympäristölaatu Kuluttajat ja yritysasiakkaat arvioivat puutuotteita aineellisten ja aineettomien ominaisuuksien perusteella. Arviointiperusteet ovat melko samanlaisia, olipa kyseessä eurooppalainen yritysasiakas tai suomalainen kuluttaja, selviää MML Ritva Toivosen Helsingin yliopistossa 25. maaliskuuta tarkastetussa väitöstutkimuksessa. Lopputuotteen ulkonäöllä, ympäristölaadulla ja palveluilla voidaan vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen. - Puutuotteiden tekninen laatu ja tuotteen ulkonäkö ovat kriittisiä laatutekijöitä kuluttajille. Erityisesti yritysasiakkaat arvostavat teknisen laadun ohella myös toimittajan luotettavuutta ja palvelua, Toivonen painottaa. Tutkimus perustuu neljään kyselyaineistoon, jotka on kerätty Suomesta, Saksasta ja Iso-Britanniasta. Tekninen laatu ei yksin riitä Puutuoteyrityksille korkea tekninen laatu on välttämättömyys säilyttää kilpailukyky. Siitä on siksi pidettävä jatkuvasti huolta, mutta korkea tekninen laatu on markkinoilla pikemmin strateginen välttämättömyys kuin keino erottua kilpailijoista. Sen sijaan ulkonäön ja aineettomien ominaisuuksien laadun kehittäminen tarjoaa mahdollisuuksia erottumiseen ja kilpailuaseman kohentamiseen. - Näiden laatuominaisuuksien kehittäminen on välttämätöntä muun muassa siksi, että pohjoismaiset tuottajat eivät saksalaisten yritysasiakkaiden mielestä yltäneet esimerkiksi toimittajien luotettavuudessa ja palvelussa keskieurooppalaisten toimittajien kanssa samalle tasolle, vaikka tuotteiden teknistä laatua pidettiin hyvänä, Toivonen arvioi. Asiakaslähtöisessä tuotekehityksessä kannattaa Toivosen mukaan satsata yhä enemmän palveluun sekä lopputuotteiden ulkonäköön ja muotoiluun. Asiakkaiden kiinnostusta ympäristölaatuun kannattaa pyrkiä lisäämään. Ympäristölaatu kilpailutekijäksi Asiakkaat mieltävät ympäristölaadun moniulotteiseksi asiaksi, mikä ulottuu metsien kestävästä hoidosta sosiaalisiin kysymyksiin ja jopa terveysvaikutuksiin. Vielä se ei kuitenkaan vaikuta kriittisesti laatumielikuvaan. - Globaali tarve hillitä ilmastonmuutosta ja sopeutua sen tuomiin luonnonilmiöihin vahvistaa kiinnostusta uusiutuviin materiaaleihin ja siten puurakentamiseen ja puutuotteisiin. Puumateriaalin ympäristölaatua ei todennäköisesti ole puuteollisuudessa hyödynnetty mahdollisuuksiin nähden täysimääräisesti. Sitä tulisi kehittää siten, että asiakkaille tarjotaan selkeitä henkilökohtaisia hyötyjä yhteiskunnan saaman hyödyn lisäksi. Ympäristölaadusta kannattaa viestiä esimerkiksi informaatioteknologialla tai rakentamalla selkeitä brändejä, Ritva Toivonen vinkkaa. Suomesta kaunista, eettistä ja ekologista puuta - Puun tekninen laatu ja kaunis ulkonäkö eivät ole yksin puulajista ja hyvistä siemenistä kiinni. Jos halutaan esimerkiksi ohutoksaista ja suoraa puuta, on käytettävä kasvupaikalle sopivia puuston uudistamismenetelmiä. Kasvatustiheydellä sekä hoidon ja hakkuiden oikealla ajoituksella on suuri merkitys. Tapio suosittelee näihin kustannustehokkaita menetelmiä. Moniin maihin verrattuna puuta tuotetaan Suomessa varsin eettisesti. Tulot jakautuvat sadoille tuhansille metsänomistajille ja sen seurauksena paikallisille yhteisöille, arvioi Tapion markkinointipäällikkö Tarja Ollas. - Ympäristölaatu on kenties suurin valttimme. Suomalainen talousmetsä on monikäyttöinen metsä, jossa luonnon monimuotoisuuden varmistavat koulutetut ammattilaiset ja metsistä aidosti kiinnostuneet omistajat. Tarpeen tullen selvittäisimme puutuotteen ostajalle vaikka kannolle asti, että metsää on hoidettu hyvin. Metsäpolitiikalla ja infrastruktuurilla vaikutetaan puun saatavuuteen ja sitä kautta teollisuuden toimitusvarmuuteen. Ympäristölaatuun voidaan vaikuttaa sertifioinnilla, jonka uskottavuutta lisää ammattitaitoinen auditointi ja avoin viestintä. Suurin merkitys on kuitenkin kuluttajien ekologisilla valinnoilla. Ritva Toivonen, puh. 020 772 9010, |