Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta

15.04.2024 9.22

Harvesteri.jpg

Metsäteho osallistui yhteispohjoismaiseen tutkimukseen metsäkoneiden turvalasien vaihtamiseen johtaneista syistä keräämällä tutkimukseen aineistoa Suomesta. Kokonaisuudessaan tutkimuksen yli sata havaintoa käsittänyt aineisto kerättiin Suomesta, Ruotsista ja Norjasta. Ruotsalainen Skogforsk on julkaissut kokoomaraportin tutkimuksen tuloksista.

Tutkimuksessa tarkasteltiin harvestereiden ja kuormatraktoreiden turvalasien vaihtamisen syitä. Tulosten mukaan metsäkoneiden turvalasien vaihtamisesta noin puolet selittyi lasien ikääntymiseen liittyvällä kulumisella, kun taas puolet vaihdoista johtui onnettomuuksista. Ikääntymisestä johtuvan kulumisen takia lasinvaihtotarve nousi esiin noin kymmenen vuotta vanhoissa koneissa.

Harvesterissa yleisin rikkoutunut lasi oli etulasi, jonka tyypillisin rikkoutumissyy oli rungon syöttäminen vahingossa hyttiä kohti tai puun kaatuminen hytin päälle. Myös kuormatraktorilla yleisin rikkoutunut lasi oli etulasi, mutta myös sivu- ja takalasien rikkoutuminen oli melko tavallista. Kuormatraktorilla lasin rikkoontumisen riski oli suurempi kuormaamisen ja purkamisen aikana, jolloin kouran avaamisen yhteydessä hallitsemattomasti vapautuvat pölkyt voivat rikkoa lasin. Liian suurella kuormalla ajaminen on myös riskialtista, sillä liukkaat pölkyt voi liukua etusermin yli ja osua hyttiin.

Turvalasien rikkoutuminen metsäkoneissa oli tulosten mukaan yhtä tyypillistä kaikilla konevalmistajilla, eikä mikään konemalli tai lasityyppi noussut erityisesti esiin. Harvesterien ja kuormatraktorien välillä ei ollut juurikaan eroa tuloksissa.

Turvalasien suojauksen tiedetään heikkenevän ajan myötä UV-säteilyn vaikutuksesta. Tätä pyritään vähentämään suojaavalla kalvolla. Lasin naarmuuntuminen ja sopimattomien puhdistusaineiden käyttäminen nopeuttavat lasin kunnon heikkenemistä.

Muistilista kuljettajille:

  • Noudata konevalmistajan ohjeita lasien kunnossapidosta. Sopivien puhdistusaineiden käyttö on tärkeää lasien suojan ylläpitämiseksi.
  • Tarkista lasien kunto säännöllisesti, esimerkiksi puhdistuksen yhteydessä. Säröt ja kellastumat kertovat lasin kunnon heikkenemisestä.

Kuormatraktori:

  • Älä kuormaa etusermiä korkeampia kuormia, sillä erityisesti alamäessä pölkyt voivat liukua etusermin yli hyttiin.
  • Noudata erityistä varovaisuutta nostaessasi pölkkyjä kouralla korkealle, sillä liukkaat pölkyt voivat livetä kourasta.
  • Älä ota suurempia taakkoja kouraan kuin mitä kouran leukojen kärkien yhteensaaminen edellyttää.

Harvesteri:

  • Vältä rungon käsittelyä hyttiä kohti. Jos tämä ei ole mahdollista esimerkiksi harvennuksella, käytä toimintoa, joka estää hyttiä kohti syöttämisen.
  • Kiinnitä erityisesti huomiota puun kaadon ja prosessoinnin lähellä oleviin kuolleisiin pystypuihin. Mikäli arvioit kuolleet puut liian suureksi riskiksi, kaada ne. Maapuut ovat myös tärkeitä metsäluonnon monimuotoisuudelle.
  • Suuntaa sahanterä poispäin hytistä ja muista lähellä olevista työkoneista katkaisusahauksen aikana
 tiedote 9/2024
29.04.2024 18.26Jeep aloitti Grand Cherokeen myynnin Suomessa
29.04.2024 12.12Sähköautot: K-Latauksen verkosto kasvaa yli sadalla uuden sukupolven suurteholatauspisteellä
29.04.2024 10.18Yamahalta uusi sähkökäyttöinen "koppimönkkäri" tieliikenteeseen
29.04.2024 10.00Metsänomistajat voivat hakea Metsäkeskuksesta tukea ammattilaisen laatimaan suometsän hoitosuunnitelmaan
28.04.2024 12.00Hakatun puun kokonaismäärä pieneni vuonna 2023 - energiapuuta korjattiin ennätyksellisen paljon
28.04.2024 9.00Suomessa runsaasti hankkeita hiilidioksidin talteenottoon - nyt panostettava myös kuljetusmahdollisuuksiin
27.04.2024 13.11Energiahuollon ympäristötuet vähenivät merkittävästi vuonna 2022
26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
25.04.2024 11.09Mercedes-Benz G-sarjan sähköversiot saivat Suomen hinnat

Siirry arkistoon »