Tiehallinnon alueurakoista tiukka kilpailu - hintatason lasku pysähtyi29.04.2009
Tiehallinto kilpailutti tänä vuonna 15 hoidon ja ylläpidon alueurakkaa, jotka jakaantuivat varsin tasaisesti eri urakoitsijoiden kesken. Markkinoille tuli mukaan pääurakoitsijaksi Kuljetus- ja vihertyö Tapio Pahkakangas Oy, joka on aikaisemmin toiminut aliurakoitsijana. Kilpailutetut alueurakat ovat viisi- ja seitsenvuotisia. Destia Oy voitti kuusi urakkaa: Vantaan, Forssan, Kankaanpään, Karstulan, Pietarsaaren ja Raahe-Ylivieskan. Näistä Pietarsaarta hoiti ennen YIT Rakennus Oy ja Kankaanpäätä NCC Roads viimeisen vuoden ajan As Tehon jälkeen. Muut urakat olivat jo aiemmin Destian hoidossa. NCC Roads voitti kolme urakkaa - Imatran, Lappeenrannan ja Joensuun - ja YIT Rakennus Oy sekä Koillistie Määttä kummatkin kaksi. Joensuu oli jo aiemmin NCC Roadsin hoidossa, Imatraa puolestaan hoiti YIT Rakennus Oy ja Lappeenrantaa Destia. Koillistie Määttä piti aikaisemmin hoitamansa Kuusamon urakan ja voitti lisäksi Destialla aiemmin olleen Ivalon urakan. YIT Rakennus Oy voitti Kemin alueurakan NCC Roadsilta ja piti Espoon alueurakan itsellään. Savon Kuljetus voitti Destialta Kuopion alueurakan ja Kuljetus- ja vihertyö Tapio Pahkakangas Oy Vetelin urakan - Destia oli hoitanut sitä vuoden ajan As Tehon jälkeen. Uusien urakoiden käynnistyessä 1. lokakuuta Destian markkinaosuus on 66 prosenttia, YIT Rakennus Oy:n 19, NCC Roads Oy:n 7, Koillistie Määtän 4, Savon Kuljetuksen 3 ja Kuljetus- ja vihertyö Tapio Pahkakangas Oy:n prosentti. Kilpailu kireää Hintataso on tähän saakka laskenut koko kilpailuttamisen ajan eli vuodesta 2003 lähtien, mutta nyt tapahtui käänne. Hoidon kilometrihinnat ovat suunnilleen samalla tasolla kuin vuonna 2004. Jos vertailusta jätetään pois Espoon ja Vantaan urakat, jotka poikkeavat merkittävästi muista urakoista, hintataso vastaa vuoden 2007 tasoa. Osaltaan muutokseen vaikuttavat talvihoidon ja sorateiden laatutason pienet parannukset, mutta toisaalta kyse on markkinoiden normaalista kehityksestä, koska hinnat eivät voi jatkuvasti pudota. Tiehallinnon asettama kustannusarvio alittui tänäkin vuonna kaikissa urakoissa keskimäärin 13 prosenttia. Tarjoushinnoissa oli huomattavia urakkakohtaisia eroja. Joissakin urakoissa hintataso laski edelleen voimakkaasti. Siitä huolimatta hintakilpailu oli varsin tiukkaa. Ero toiseksi selvinneeseen tarjoukseen oli keskimäärin reilut kahdeksan prosenttia, (edellisenä vuonna viitisen prosenttia). Kirein hintakilpailu oli Kuopion urakassa, jossa toiseksi tulleen ero voittajaan oli vain 0,1 prosenttia. Perusurakoissa hintakilpailu oli yleensäkin kireää. Suuri hintaero ensimmäiseksi ja toiseksi tulleen välillä voi kertoa myös kovasta halusta saada kyseinen urakka. Hoidon ja ylläpidon alueurakka ratkaistaan kokonaistaloudellisin perustein. Valintaan vaikuttavat hinnan lisäksi monet laadulliset ja toiminnalliset tekijät, jotka urakoitsija esittää jo ilmoittautumisen tai tarjouksen tekemisen yhteydessä. Ilmoittautumisvaiheessa arvioidaan urakoitsijan taloudellinen kantokyky riittävän liikevaihtovaatimuksen muodossa. Laatuarviointi tehdään ennen urakan hintakuoren avaamista. Kaikkien urakoiden yhteishinnaksi muodostui 208 miljoonaa euroa, mikä alitti tilaajan laskeman kustannusarvion noin 13 prosentilla (viime vuonna 16:lla). Tämä tarkoittaa noin viittä miljoonaa euroa suunniteltua vähemmän kustannuksia vuodessa, kun kustannustason nousua ei oteta huomioon. Urakoissa vaativuusluokitus Urakat oli nyt kolmatta kertaa jaettu luokkiin vaativuutensa perusteella. Perusurakoihin jätti tarjouksen keskimäärin 5,8, vaativiin 3,8 ja erittäin vaativiin urakoihin 2,5 tarjoajaa. Hyväksyttyjä tarjouksia saatiin perusurakoihin keskimäärin 5,6, vaativiin 3,4 ja erittäin vaativiin kaksi urakkaa kohti. Puutteellisen toiminta- ja laatusuunnitelman vuoksi hylättiin viisi tarjousta ja riittämättömän liikevaihdon vuoksi kaksi. Alueurakoista kiinnostuneiden urakoitsijoiden määräksi on vakiintunut noin 15 - 20. Osa on kiinnostunut vain paikallisista urakoista. Laatuun erityishuomio Tiehallinto määrittelee tiestöllä tarjottavan palvelutason. Urakoitsija puolestaan vastaa tilatun palvelutason tuottamisesta ja raportoinnista Tiehallinnolle. Tiehallinto seuraa urakoitsijan laatujärjestelmän toimivuutta ja varmistaa pistokokein tilatun laadun toteutumisen. Mahdollisiin laatupuutteisiin Tiehallinto puuttuu sanktioin, joita ovat suulliset ja kirjalliset huomautukset sekä sakot. Urakoitsijoita kannustetaan tienkäyttäjien parempaan palveluun asiakastyytyväisyysbonuksella. Uudenlaisessa toimintamallissa bonusta maksetaan vain toteutuneesta hyvästä laadusta tai palvelutasosta. Tiehallinto kartoittaa vuosittain tienkäyttäjien tyytyväisyyttä tutkimuksilla ja suoralla asiakaspalautteella. Akuutteihin ongelmiin pyritään mahdollisuuksien mukaan puuttumaan välittömästi. Esiin tulleet asiakastarpeet huomioidaan palvelutasoa suunniteltaessa sekä täsmähoitokohteita valittaessa. Lisätietoja: DI Anne Leppänen, puh. 0204 22 2411, 0400 108 604 sekä tiepiirien hoidon hankinnasta vastaavat henkilöt, puh. 0204 22 11 |