Joustavia liikkumispalveluja Suomeen ja Eurooppaan yhden luukun periaatteella

20.10.2015 3.00

Teknologian tutkimuskeskus VTT koordinoi yhteiseurooppalaista MaaS-hanketta (Mobility as a Service), jossa luodaan edellytyksiä käyttäjälähtöisille ja ekologisille liikkumisen palveluille teknologiaa ja eri liikennemuotoja hyödyntäen. Tavoitteena on järjestää kuluttajalle yhden luukun periaatteella saumattomasti eri kulkumuotoja sisältäviä liikkumispalveluja tehokkaasti ja käyttäjäystävällisesti.

Kaksivuotisessa MAASiFiE (Mobility As A Service For Linking Europe) -projektissa selvitetään liikkumisen palveluiden lisäksi mahdollisuuksia yhdistää henkilö- ja tavaraliikennettä etenkin kaupunkijakelussa ja haja-asutusalueilla.

MaaS-palveluissa käyttäjä voisi esimerkiksi ostaa yhdistettyjä kauko- ja lähiliikenteen matkoja samalle lipulle yhdellä maksulla. Palveluun voisi myös sisältyä perinteisen joukkoliikenteen ohella vuokra-autoja ja yhteiskäyttöön tarkoitettuja autoja.

Tulevaisuudessa MaaS-operaattorit hoitaisivat mm. matkaketjun rakentamisen ja rahaliikenteen eri toimijoiden kesken. Lisäksi eri kulkumuotojen välillä toimivat reittioppaat tukisivat Maas-palveluita. Mobiililaitteiden käyttöä hyödynnettäisiin laajasti, myös maksamiseen.

Yrityksille, kuten liikenne- ja ICT-operaattoreille, muutokset näkyvät lähinnä uusien yhteistyö- ja liiketoimintamallien kautta. Hankkeessa korostuvat myös liikenneviranomaisten rooli, erilaiset toimintaympäristöt ja eri osapuolten roolit sekä lainsäädäntö MaaS-palveluiden toteuttamiseksi.

Liikkumispalvelujen odotetaan kasvattavan joukkoliikenteen, yhteiskäyttöautojen ja kimppakyytien käyttöä sekä järkeistävän henkilöliikenne- ja tavarakuljetuksia. Tämä puolestaan vähentäisi liikennemääriä, päästöjä ja ruuhkia.

Hanketta rahoittaa eurooppalainen liikennealan järjestö CEDR (Conference of European Directors of Roads), ja sen jäsenmaista Suomi, Saksa, Norja, Hollanti, Ruotsi, Iso-Britannia ja Itävalta. Konsortion muut osapuolet ovat Chalmers tekniska högskolan Ruotsista ja AustriaTech Itävallasta. Projektia ohjaavat Liikennevirasto sekä Trafikverket Ruotsista. 

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »