Scanian XPI-polttoaineenruiskutustekniikka nyt myös merimoottoreissa

04.10.2015 0.33

scaniameri1-1.jpg

Scanian XPI-polttoaineenruiskutustekniikka on käytössä nyt myös Scanian merimoottorivalikoimassa. Uusi V8-moottori on valikoiman tehokkain: 1 150 hevosvoimaa, ja se soveltuu sekä potkuri- että vesisuihkusovelluksiin.

Scanian uusi tehokas merimoottorimallisto on varustettu yhtiön XPI-yhteispaineruiskutusjärjestelmällä, jota on jo pitkään käytetty Scanian ajoneuvo- ja teollisuusmoottoreissa ja jolla saavutetaan ylivertainen polttoainetehokkuus.

scaniameri2.jpg

– XPI ruiskuttaa sylintereihin enemmän polttoainetta lyhyemmässä ajassa ja tuottaa näin suuremman tehon. Tämä asettaa suurempia vaatimuksia suodatusjärjestelmälle ja polttoaineen puhtaudelle, sillä järjestelmä on erittäin herkkä hiukkasille, Svante Lejon Scanian tutkimus- ja tuotekehitysosastolta kertoo.

Juuri näiden haasteiden vuoksi Scania ei ole aikaisemmin käyttänyt yhteispaineruiskutustekniikkaa merimoottoreissa. 

– Merimoottoreilla on erilaiset polttoaineen laatuvaatimukset kuin ajoneuvo- ja teollisuusmoottoreilla, Lejon sanoo. Suodatintekniikka on nyt sillä tasolla, että suorituskyky ja käytettävyys voidaan pitää Scanian edellyttämällä tasolla.

Scanian V8-merimoottorit perustuvat yhtiön 16,4-litraiseen V8-kuorma-automoottoriin. Uuteen moottorimallistoon kuuluu neljä versiota; 900, 1000, 1100 ja 1150 hv. Vaikka teho on edeltäneitä sukupolvia suurempi, moottorin koko on itse asiassa pienentynyt. Uudet moottorit soveltuvat sekä potkuri- että vesisuihkusovelluksiin.

Scanian uusi merimoottorimallisto on varustettu yhtiön XPI-yhteispaineruiskutusjärjestelmällä, jota on jo vuodesta 2007 lähtien käytetty Scanian kuorma-automoottoreissa. EMS-moottorinohjausjärjestelmän kanssa se tarjoaa ylivertaisen polttoainetehokkuuden. Scanian modulaarisen järjestelmän ja EMS-moottorinohjausjärjestelmän ansiosta samaa moottoria voidaan käyttää erilaisissa sovelluksissa. Moottori voidaan siten mistään tinkimättä räätälöidä erilaisiin käyttötarkoituksiin.

Scanian merimoottorimallisto sisältää 9-, 13- ja 16-litraisia moottoreita genset- ja propulsiosovelluksiin.

26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »