Yhdistelmän liikenneturvallisuudesta tulossa ykkösasia kalustohankinnassa.

24.08.2015 1.30

Puutavarayhdistelmien hankinnassa on keskitetty pääosin kokonaispainojen korotuksiin. Omapaino, kuormatilan koko ja liikenneturvallisuus ovat olleet monasti sivuseikkoja. Nyt, 2015, on hankintojen painopiste kääntynyt tienistejä lisäävään kuormakokoon ja myös yhdistelmien turvallisiin ajo-ominaisuuksiin.-Tuottavuuden kasvattaminen ja liikenneturvallisuuden parantaminen kulkevat puunajossa käsikädessä.



Liikenneturvallisuuden merkitys kasvaa kalustohankinnassa.

Kokonaispainojen korotukset toivat keskusteluihin kohonneitten yhdistelmäpainojen mukanaan tuoman liikenneturvallisuuden heikkenemisen . Kohotetut kokonaispainot eivät kuitenkaan heikennä liikenneturvallisuutta, vaan ne parantavat sitä pienentämällä liikennetiheyttä. Lakimuutoksen yhteydessä tullut yhdistelmän 20 sentin korkeuslisä ja kuorman kasvattaminen korkeutta lisäämällä heikentävät puutavarayhdistelmän stabiliteettia ja nippujen pysyvyyttä merkittävästi.Painopisteen korkeus, kuormatilan liukuestepinnat, kuorman sidonta ja jopa aerodynamiikka ovat uusia liikenneturvallisuusvaatimuksia.

Painopisteen madallus parantaa ajo-ominaisuuksia.

Puutavarayhdistelmien hankinnassa on nyt enenevässä määrin alettu arvostaa kuorman mahdollisimman matalaa painopistettä, jolla parannetaan yhdistelmän ajo-ominaisuuksia ja pienennetään auton ja perävaunun kaatumisvaaraa. Painopisteen korkeuteen vaikutetaan komponenttivalinnoilla, joissa määräävinä tekijöinä ovat renkaan halkaisija, runkokorkeudet , pankkorungon korkeus ja pankkojen sisäleveys. Onnistuneilla varustevalinnoilla pystytään madaltamaan yhdistelmän painopisteen paikkaa noin 30 sentillä. 

Kuorman liukuestepinnat ja kuormansidonta.

Liikenneministeriön asetus 940/1983 määrittelee puutavarayhdistelmän pankkojen sekä niitten kiinnitysten vaatimukset. Lisäksi asetuksessa annetaan ohjeet kuormasidosten lujuuksille ja niitten kiinnityksille ajoneuvon kiinteään runkoon ja -kuormakoriin. 
Asetuksissa on määritelty pankkorungoille terävät minimi 10 mm korkeat liukuestesermit.
Kuorma-/tolppakorkeudet ovat asetuksen tekoajoista kasvaneet keskimäärin 60 sentillä ja tämä asettaakin asetusten minimitulkintoihin lisävaatimuksia. Kuormakorkeuden kasvu asettaa pankkojen lujuustarkastelut ja liukuestepintojen lisäämisen myös tolppiin  sekä kuormansidonnan uustarkastelun liikenneturvallisuuden kannalta välttämättömäksi.

Aerodynamiikka ja ilmavirtauksien ohjaus.

Puutavarayhdistelmä on yksi pahimmista lumen, vesisumun ja pölyn muodostajista liikennevirtaan. Yhdistelmän taakse ja sivuille suitsuava sumupatja estää takanatulevan ja ohittavan liikenteen näkyvyytta ja heikentää liikenneturvallisuutta.
Parantamalla yhdistelmän aerodynaamisia ominaisuuksia ilmavastuksia pienentämällä jailmavirtauksia suuntaamalla pystytään sumupatjaa pienentämään merkittävästi. Aerodynamiikkaparannuksin saadaan pienennettyä polttoainekuluja ja loiskuormaa sekä parannettua samalla myös tärkeintä - liikenneturvallisuutta.  

Heikki Jokela
050 4129 024

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »