Mercedesin uusin coupé tarjoaa jotakin kaikille aisteille

22.08.2015 10.03

coupemeseuusi.jpg

Mercedes-Benzin uusin coupé-malli on C-sarjan selvästi urheilullisin vaihtoehto, jossa erottuvan harmoninen muotoilu yhdistyy vaivattomaan ajamisen iloon.

Edeltävään malliin verrattuna Coupén akseliväli on 80 milliä pidempi. Kokonaispituus on kasvanut 95 milliä ja leveys 40 milliä. Muuttuneet mitat näkyvät hyvin auton muotoilussa, jossa erottuvat pitkä keula ja konepelti, korkea vyötärölinja, kehyksettömät ovet, vapaasti seisovat sivupeilit sekä voimakkaaksi muotoiltu takaosa. Jousitus on säädetty 15 milliä alemmaksi kuin C-sarjan sedanissa, mikä yhdessä 17-tuumaisten vakiopyörien kanssa korostaa entisestään auton urheilullista luonnetta.

coupemeseuusi2.jpg

Korin harmoninen muotoilu toistuu matkustamossa. C-Coupén urheiluistuimet on suunniteltu erityisesti tähän malliin, ja vyön kiinnittämistä helpottavat etuistuinten turvavöiden ojentimet. Kaikilla istumapaikoilla on entistä enemmän hartia- ja pääntilaa. Matkustamon viimeistelyssä on pyritty käsityömäiseen työn jälkeen ja materiaaleihin ja raikkaisiin väriyhdistelmiin. Edition 1 –tasolla saatavana on esimerkiksi pähkinänruskea/musta verhoilu turkoosinvärisillä tikkauksilla.

AMG Line –varustetasolla C-sarjan Coupéssa on erikoispuskurit, timantinhohtoinen jäähdyttimen säleikkö ja kromatut 18-tuumaiset AMG-kevytmetallivanteet. Sisäverhoilussa käytetään Artico-tekonahkaa ja mustaa Dinamica-mikrokuitukangasta. Autossa on myös alaosastaan kavennettu monitoimiohjauspyörä sekä AMG-urheilupolkimet. Kojelaudan ja ovien verhoilu on toteutettu mustan saarnin ja alumiinin yhdistelmällä.

Tehokkaat ja eloisat moottorit, ilmanvastuskerroin vain 0.26

C-sarjan Coupé-malliin on saatavana neljä bensiini- ja kaksi dieselmoottorivaihtoehtoa. Kaikissa malleissa on mukana Eco start/stop-toiminto. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 –päästönormin, ja kulutustaso on pudonnut enimmillään jopa 20 prosenttia.

Bensiinivaihtoehdot ovat 1,6-litrainen 4-sylinterinen C 180 (115 kW/156 hv), 2-litraiset C 200 (135 kW/184 hv) ja C 250 (155 kW/211 hv) sekä niin ikään 2-litrainen C 300 (180 kW/245 hv). Kahden nelisylinterisen dieselmallin tehot ovat 125 kW (170 hv) sekä 150 kW (204 hv). Pakokaasujen jälkikäsittely on varmistettu SCR-katalysaattoriteknologialla.

Alumiinin käyttö muun muassa lokasuojissa, konepellissä sekä tavaratilan luukussa on pudottanut Coupén omapainoa. Suurlujuusteräksen käyttö rakenteissa on kuitenkin tehnyt korista entistä jäykemmän ja törmäysturvallisemman. Mallin ilmanvastuskerrointa kuvaava Cd-arvo on ainoastaan 0.26. Sulavan muotoilun hyödyt tulevat näkyviin varsinkin ajettaessa yli 70 km/h nopeuksissa polttoaineenkulutuksen vähentymisenä.

C-sarjan Coupéssa on nelitukivartinen etuakselisto sekä viiteen tukivarteen perustuva taka-akselisto. Rakenne takaa erinomaisen pidon ja ajovakauden kaikissa tilanteissa. Vakiomallisissa autoissa on teräsjousitus, jonka yhteyteen saa valinnaisvarusteena kaksi mukautuvaa vaimennusjärjestelmää: urheilullisesti painotetun Agility Control –jousituksen sekä normaalia jäykemmän urheilujousituksen Direct-Steer-ohjauksella.

Valinnaisvarusteena on saatavana myös sähköisesti säätyvä ja ajotilanteen mukaan muuttuva Airmatic-ilmajousitus, jonka toimintaa kuljettaja voi säädellä Dynamic Select –valitsimen avulla. Käytettävissä on viisi ajotilaa: Eco, Comfort, Sport, Sport + sekä Individual.

Puoliautomaattiset turvaratkaisut vähentävät kuljettajan stressiä

Mercedes-Benzin C-sarjan Coupén vakioturvavarusteisiin kuuluvat Attention Assist –vireystila-avustin, Collision Prevention Assist Plus –törmäysvaroitin (CPA) sekä jarrutustehoa lisäävä adaptiivinen jarruavustin. Järjestelmä toimii 7–200 km/h nopeusalueella lieventäen tai kokonaan estäen törmäämiset edellä hitaammin ajaviin tai pysähtyneisiin ajoneuvoihin.

Valinnaisvarusteena autoon saa useita Mercedes-Benzin Intelligent Drive –filosofian mukaisia uusia tutka- ja kamerateknologiaan perustuvia turvajärjestelmiä. Tällainen on esimerkiksi Distronic Plus varustettuna ohjausavustimella ja Stop&Go Pilot –järjestelmällä, jolloin auto voi alle 130 km/h nopeuksissa seurata puoliautomaattisesti edellä ajavaa ajoneuvoa jopa ilman selviä kaista- ja reunaviivoja. Muita ajamista helpottavia valinnaisvarusteita ovat vaikkapa BAS Plus –jarruavustin, aktiivinen kaista-avustin, aktiivinen pysäköintiavustin, adaptiiviset ja häikäisemättömät kaukovalot sekä 360 asteen laajuinen ympäristökamerajärjestelmä.

Vakiotasolla Coupéssa on Audio 20 –äänentoistojärjestelmä, johon matkapuhelin voidaan liittää saumattomasti Bluetooth-yhteydellä. Comand Online –järjestelmän yhteydessä näyttöruudun koko ja tarkkuus mahdollistavat digitaalisen tv- ja radiovastaanoton sekä esimerkiksi Linguatronic-ääniohjauksen käyttämisen. Valinnaisvarusteena autoon saa myös Burmester-äänentoistojärjestelmän.

C-Coupén myynti alkaa joulukuussa. Mallin hinnasto vahvistetaan myöhemmin.

23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain

Siirry arkistoon »