Matalat ja tilavat perävaunut viedään myyjien käsistä

22.08.2015 19.19

Perävaunuja. Puutavaraperävaunujen muutosprosessi alkaa olla nyt kuumimmillaan. Alkutaipaleen viisiakselisuus on saanut nyt rinnalleen myös tarkoin harkitut ja lasketut tuotto-ominaisuudet. - Matalat ja tilavat perävaunut ovat tämän hetken parasta kauppatavaraa. 

Omapaino ja kuormatilakoko määräävinä tekijöinä.

Puutavaraperävaunujen tuottavuusominaisuudet ovat kasvattaneet merkitystään sekä neli-. että viisiakselisten putavarperävaunujen hankinnoissa ja lisäakseloinneissa. Matalien ja kevyitten perävaunujen tarjontaan on nyt tulleet myös ruotsalaiset ja puolalaiset vaunutyypit joista MST/Kilafors on noussut alkuvuosipuoliskon puutavaraperävaunujen markkinaykköseksi.

Omapainoissa tuhansien kilojen eroja.

Perävaunun omapainoon on nyt alettu kiinnittää paljon entistä enemmän huomioita. Perävaunujen painot pyritään nyt saamaan viisiakselisina alle 7.500 kilon luokkaan ja neliakselisten uusien perävaunujen painoksi hyväksytään maksimissaan 6.500 kiloa.
Kevyimmät neliakseliset painavat 5.500 kiloa ja vastaavasti viisiakseliset 6.500 kiloa.
Hyvin yleisesti viisiakseliset perävaunut painavat vielä yli 8.000 kg ja yli 9.000 kiloisiakin tehdasuusia puutavaraperävaunuja on katsastettu.

Kuormatilaerot ratkaisevan suuria.

terminator xxl 10 + v�lipkkkankko + emopalkki punainenKuormatilan merkitys ja sen kasvanut tarve on ymmäretty nyt laajalti. Perävaunujen runkokorkeuksien madaltaminen on tullut tarpeelliseksi ja 19.5 tuuman vannekoko alkaa jo olla yleistä. Perävaunun runkokorkeudessa haetaan alle 115 sentin korkuisia vaunumalleja , joita löytyykin lähes kaikkien perävaunuvalmistajien valikoimista. Parhaimmillaan 20 sentin rungon madallus tuo perävaunun osuudelle kahdeksan kuution lisätilan ja oikealla pankkovalinnalla kuormatilapotti kasvaa yksin perävaunun osalta yli 15 kehyskuutioon. 

"Nippu lisää".

Maksimitilavuuksinen perävaunu lastattuna kahdella 5.5 m raakapuunipulla ottaa kuormaa  yli 80 kehyskuutiota. Tilavan perävaunun kuormatila on lähes samansuuruinen, pienikuormatilaisten koko yhdistelmien kanssa. Kun autonkin kuormatilakoko on maksimoitu, saadaan lisäkuormaa jopa 20 kehyskuutiota = kokonaisen perinteisen kolmosnipun verran.

Lisätietoa kuormatilan maksimoinnista:
Heikki Jokela 050 4129 024

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »