Puutavara-autoilijoitten vaatimukset suuntautuvat perävaunuhankinnoissa tuottavuuteen ja liikenneturvallisuuteen.

13.12.2016 3.02

Kokonaispainokorotukset toivat mukanaan lisäakseloinnin tarpeen ja samalla suuren joukon viisiakselisia perävaunuja, jotka ovat kannattavaan liikennöintiin aivan liian painavia ja kuormatiloiltaan ahtaita.

Painoeroa viisiakselisissa jopa 2.500 kg.

Viisiakselisten  puutavara-perävaunujen omapainot vaihtelevat äärimmillään 6.750 kilon ja 9.250 kilon välillä. Painoeroa kertyy pahimmillaan järkyttävät 2.500 kg , tämä siis pelkän vaunun osalta.

Yli 8.000 kiloista vaunua vaikea myydä ja kallista käyttää.

Puutavara-autoilijat vaihoivat takavuosina perävaunuja viisiakselisiin inolla lisäakseleista saatavista kokonaispainojen korotuksista. Lisäakselin saanti oli tärkein ja kokonaistaloudellisuus unohtui monissa tapauksissa täysin. Nyt , kun on muutaman vuoden kenttäkokemukset takanapäin , on käyttäjäkunnalle selkeytynyt omapainon ja kuormatilan merkitys puunajon kannattavuuteen. Tästä johtuen nykypäivänä on vaikea saada kaupaksi viisiakselista ja paljon yli 8.000 kiloa painavaa perävaunua.

Halutuin ja myydyin viisiakselinen painaa nyt n.7.500 kg.

Nyt vuonna 2015 katsastettujen viisiakselisten puutavaraperävaunujen omapainot ovat selvästi keventyneet ja kevenevät edelleen. Varustevalinnat vaikuttavat omalta osaltaanperävaunun omapainoon helposti yli 500 kilolla. Nykypäivän perävaunuhankinnoissa on selkeästi alettu arvostaa ja ymmärtää kokonaistaloudellisuus ja perävaunun omapainon suhteen ollaan valitsemassa omapainoluokka, joka 6 kpl- 8 kpl pankolla ja akseleitten nostimin painaa 7.250kg-7.750 kg. Näissä painoluokissaa 19.5" vannekoko on vallitsevana.

Vaatimusten kasvu kohdistuu nyt myös runkokorkeuksiin ja kuormatilan kokoon sekä liikenneturvallisuuteen.
Perävaunun runkokorkeudet ovat madaltumassa ja yleinen trendi on nyt 15 senttiä takavuosien viisikkoja matalampi runkokorkeus, joka antaa 4 m3 (kehyskuution) kuorman kasvun ja toinen 15 senttiä ja 4 m3 on saatavana kasvattamalla tolppakorkeuksia ylöspäin, kohti 4.4m maksimikorkeutta.- Erot tolppakorkeuksissa ovat suurimmillaan 30 senttiä.
exte2.jpg

Suurin , ja edullisin kuormatilan kasvu saadaan kuitenkin vain oikealla pankkovalinnalla, jolla saavutetaan 4.4 m3-8.8m3 lisätila perinteisiin pankkomalleihin verrattuna. Nykypäivän 
perävaunuhankinnat suuntautuvat valtaosin ja enenevissä määrin näihin maksimitilavuuksisiin painopisteiltään mataliin sekä liikenneturvallisiin perävaunutyyppeihin . jotka mahdollistavat 12m3-15m3 (kehyskuution) ja 4.000kg-6.000 kg lisäkuormat.
Liikenneturvallisuuss paranee asetuksenmukaisella kuormansidonnalla ja pankkojen ja tolppien liukuesteillä.

Liikenneturvallisuuden yksi tärkeä osa on puitten ja puutavaranippujen pysyminen kuormatilassa kaikissa ajotilanteissa. Tätä edesauttaa oikean asetustenmukaisen kuormansidonnan rinnalla pankkorakenteitten kiukuestepinnat. Asetustenmukainen pankkorungon liukueste tehostettuna rautahammastuksella ja tolppien liukuesteillä antaa parhaan pidon yhdistelmän puutavaranippujen paikallaaanpysymiselle äkkijarrutuksissa sekä törmäystilanteissa.

Heikki Jokela
050 4129 024




24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »