Volvo Trucks julkistaa viisi uutta ominaisuutta maansiirtoautojen tuottavuuden parantamiseksi

29.07.2015 9.04

Volvo Trucks julkistaa viisi uutta ominaisuutta maansiirtoautojen tuottavuuden parantamiseksi, muun muassa uudet viisiakseliset alustaversiot, Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä kahden etuakselin kuorma-autoihin sekä aiempaa suuremmat etuakselipainot. Tämä on jälleen kerran osoitus Volvo Trucksin panostuksesta maansiirtosegmenttiin.

Alkuperäinen Volvo FMX vuodelta 2010 sai manttelinperijän vuonna 2013, jolloin markkinoille tuli täysin uusittu versio, jossa oli mullistavia ja innovatiivisia ominaisuuksia, kuten Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä. Vuonna 2015 Volvo Trucks esittelee uusia ratkaisuja, joilla kuorma-autot ja kuljettajat suoriutuvat tehtävistään aiempaa tehokkaammin vaativissa olosuhteissa.

- Volvon kuorma-autot tunnetaan laadusta ja huippuluokan voimansiirtolinjoista. Uusien ominaisuuksien myötä asiakkaidemme käytettävissä on entistä suurempi valikoima ainutlaatuisia tapoja parantaa tuottavuutta, kertoo Volvo Trucksin brändijohtaja Ricard Fritz.

Volvo FH -mallistoon uutuutena saatavana olevan järeän etuosan ja Volvo FMX:n uuden ja mullistavan automaattisen luistonestojärjestelmän lisäksi Volvo Trucks tuo nyt markkinoille viisi uutta ominaisuutta:

Volvo Dynamic Steering kahden etuakselin kuorma-autoihin: Volvo Dynamic Steering on nyt saatavana myös kahden etuakselin kuorma-autoihin, jotka ovat tyypillisiä maansiirtoalalla. Koska tällaisia kuorma-autoja käytetään raskaissa ja vaativissa olosuhteissa ovat ohjausjärjestelmän hyödyt kuljettajan kannalta huomattavia. Ohjattavuus ja käsiteltävyys helpottuvat huomattavasti pienillä nopeuksilla, tämän lisäksi ohjauspyörä myös palautuu ääriasennosta automaattisesti keskiasentoon. Tämä keventää kuljettajan työtä ahtaissa paikoissa sekä säästää aikaa ja energiaa. Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä julkistettiin vuonna 2013, ja sitä esiteltiin muun muassa YouTube-hitiksi muodostuneessa Hamster Stunt -videossa. Järjestelmään sisältyy muun muassa sähkömoottori, joka poistaa tärinää ja ohjauspyörään välittyviä iskuja sekä vähentää ohjaamiseen tarvittavaa voimaa huomattavasti.  

Aiempaa suuremmat etuakselipainot: Volvon kahdella etuakselilla varustettujen kuorma-autojen etuakselimassa on entisen 18 tonnin sijaan nyt jopa 20 tonnia. Asiakkaat hyötyvät entistä paremmasta tuottavuudesta ja suuremman etuakselimassan mahdollistamasta vapaudesta kuorman sijoittelun suhteen. Neliakselisessa kuorma-autossa, jonka kokonaispaino on 35 tonnia, tämä antaa myös joustavuutta päällirakenteiden mitoitukselle. Näin enimmäiskuorma saadaan lastattua aiempaa nopeammin ja kuljettaja voi olla aiempaa luottavaisempi etteivät akselikohtaiset massat ylity. Suurempi etuakselimassa antaa hyvät edellytykset käyttää monenlaisia nosturikokoonpanoja ja muita päällirakenteita, jotka kuormittavat etuakseleita raskaasti.  

Viisiakseliset kuorma-autot, 10x4 ja 10x6: Monilla markkina-alueilla kehitys kulkee kohti entistä suurempia jopa 76 tonnin yhdistelmäpainoja. Volvo Trucks valmistaa nyt myös viisiakselisia kuorma-autoja tehdastuotantona raskaimpien kuorma-autokuljetusten tarpeisiin. Kahden etuakselin enimmäismassa voi olla jopa 20 tonnia, ja kolmen taka-akselin enimmäismassa voi olla jopa 36 tonnia, joten kuormauskapasiteettia on saatavilla riittävästi kaikkiin ajosuoritteisiin. Ratkaisu sopii erinomaisesti maansiirtoon, metsäkoneiden kuljetuksiin sekä suuriin nosturiautoihin, joissa akselimassojen oikeanlainen jakautuminen on tärkeää.

Takailmajousituksen ja vetävän etuakselin yhdistelmä (Volvo FMX): Maansiirto ilmajousituksella varustetun taka-akselin ja vetävän etuakselin yhdistelmän ansiosta ajomukavuus on entistä parempi jokapyörävetoisissa kuorma-autoissa. Raskaisiin käyttötehtäviin on valittu yleensä lehtijousitus taka-akselille, mutta ilmajousitusta voidaan säätää monipuolisesti kuorman painon mukaan. Tämä parantaa ajomukavuutta, hidastaa kuorma-auton ja teiden kulumista sekä pienentää kuljettajaan kohdistuvaa rasitusta. Parantuneen mukavuuden lisäksi Volvo Trucksin maansiirtoilmajousituksen ominaisuuksiin kuuluu vähintään 300 mm:n maavara, joten vaurioalttiit osat ovat hyvin suojattuina.

Sähköinen EBS-jarrujärjestelmä rumpujarruihin: Volvon sähköinen EBS-jarrujärjestelmä on nyt saatavilla myös rumpujarrujen yhteyteen erityisen pölyisiin tai märkiin olosuhteisiin. Elektronisen järjestelmän ansiosta käytettävissä on paljon hyödyllisiä toimintoja, kuten liikkeellelähtöä jyrkissä mäissä helpottava mäkilähtöavustin. Turvallisuutta voidaan parantaa Brake Blending -toiminnolla, jossa yhdistyvät moottorijarru ja hidastin. Parantuneiden jarrutusominaisuuksien lisäksi sähköisen EBS-jarrujärjestelmän ja rumpujarrujen yhdistelmän etuihin kuuluu mahdollisuus käyttää Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmää (ei kuitenkaan vetävää etuakselia käytettäessä). EBS-jarrujärjestelmä mahdollistaa myös aiempaa tarkemman I-Shift -vaihteiston toiminnan. Tämä perustuu siihen, että I-Shift hyödyntää elektronisen jarrujärjestelmän tietoja.

- Tällä hetkellä olemme johtava brändi kaukokuljetussegmentissä, mutta tavoittelemme samaa myös maansiirtosegmentissä. Nämä uudet ominaisuudet sekä täysin uusittu tuotemallistomme ovat maansiirtoalan uusia virstanpylväitä, kertoo Volvo Trucksin brändijohtaja Ricard Fritz.

Volvo Trucksin maansiirtotarjonta

Volvo Trucksin maansiirtomallistoon kuuluvat Volvo FMX-, Volvo FH- ja Volvo FH 16 -kuorma-autojen lisäksi nelivedolla varustettu Volvo FL sekä Volvo FE. Laajan huoltoverkoston, kehittyneiden palveluiden ja niiden tuoman erinomaisen käyttöasteen ansiosta asiakkaille voidaan laatia yksilöllisesti räätälöityjä ja turvallisia ratkaisuja erittäin laaja-alaisesti.

Katso YouTube -videot

Volvo Trucks julkistaa viisi uutta ominaisuutta vaativaan maastoon

Volvo Trucks - uudet standardit maansiirrossa

Volvo Trucks - maansiirtovideo

Lataa korkearesoluutioiset kuvat täältä 

Lisätietoja:

Juha-Matti Raatikainen, tuotepäällikkö, juha-matti.raatikainen@volvo.com, p. 050 560 1815

Minna Forsström, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, minna.forsstrom@volvo.com, p. 050 577 3455

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »