Irtotolppaisten pankkojen tolppien löystyminen on ikuisuusongelma. cc

11.07.2015 4.30

Irtotolppaisten puutavarapankkojen tolppien löystyminen on ikuisuusongelma. Paras pysyvyys ja irrotettavuus näyttäisi olevan vanhan Alukarikan pulttiliitoksisissa kiinnityksissä, jotka ovat nyt käytössä mm. Alucarin Alu 50 ja Alu 70 malleissa. - Tämä tolpan kiinnitysmuoto onkin liitoksena lähinnä kiinteitten pankkomallien hitsausliitosta. 

Kiilakiinnitykset tuottavat valmistajilleen ja käyttäjilleen tuskaa.

Kiilakiinnitykset ovat olleet vuosikymmeniä käytössä ja ne ovat edelleenkin päättymättömän kehittelyn kohteena. Kiilakulman oikein ymmärtäminen on vaikeaa ja lisävaikeuden tuo valmistuksen epätarkkuus ja holkkien ja tolpan hiertymäkuluminen. Suurin haitta on  kiilan ja tolpan sekä pankkorungon muodostama sähköpari ja sitä kautta tuleva sähkösyöpymäkorroosio. Korroosio tuhoaa onnistuneenkin ratkaisun jo muutaman käyttövuoden kuluttua.

Kiilakiinnitysten sisäänpäin suuntautuvien kuormitusten / iskujen kesto ei ole vertailukelpoinen kiinteitten tolppakiinnitysten ja pulttikiinnitysten kestoon. Tolpat löystyvät iskusta, kun kiristyspultit venyvät , tämä aiheuttaa jälkikiristystarvetta. Kiilan kiristyspulttien toimivuutta voidaan parantaa lisäämällä pulttiliitoksen lujuutta joko vahventamalla pulttikokoa , lisäpultilla, tai siirtymällä lujempaan pultin lujuusluokkaan.

Muovi- ja kumikiinnitykset jäävät toistumiseen kokeiluiksi.

Irtotolppaisten pankkojen kiinnityksiin tuli takavuosina halvat ja helppotyöstöiset kumi- ja muovikiinnitykset. Näissä kiinnityksissä haetaan etua joustosta, joka toimii vaimentimena iskuja ja tolppavärinöitä vastaan. Tolppakiinnityksen kuormitusten vaikeusasteet ovat kuitenkiin asettaneet korkean kynnyksen onnistumisille ja tuotantovaiheessakin olevat pankkotyypit ovat edelleenkin kehitysvaiheessa.

Kun tolppa saadaan pysymään kiinni, siirtyy vaikeudet sen irrotuspuolelle.

Merkille pantavaa irtotolppaisten pankkojen kehityksessä on se, että kun tolppa saadaan lopulta pysymään paikoillaan , sen irroittaminen käy hankalaksi ja monissa pankkomalleissa sen irrottaminen on rakenteita rikkomatta täysin mahdotonta.-  Ongelmien kiertokulku irrotettavien tolppien osalla jatkuu vuosikymmenestä toiseen ja koko ajan liitossysteemi lähenee kiinteää liitosta , johon verrattava tuo toimivin tolpan pulttiliitossysteemi onkin.

Hyödyt irtotolppaisuudesta pieniä, haitat suuria.

Puutavarapankkojen irtotolppaisuudesta saatavat hyödyt ovat suurimmillaan pankkojen kuljetuksissa asennuspaikkakunnalle ja haitat tulevat suurimmillaan esiin kuormakoon pienenemisinä ja sitä kautta huononpana ajoneuvokohtaisena kannattavuutena.
Pankkojen varaosamenekki on niin vähäistä, että irtotolppaisuus ei korvaa miltään osin niitä menetyksiä, mitä ne nykypäivän raakapuun ajoprosessiin käyttäjilleen aiheuttavat. Suurimmat irtotolppaisuuden rahalliset haitat aiheutuvat tolppaliitoksen aiheuttamasta kuormakoon pienuudesta.xxhj

18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille

Siirry arkistoon »