Volvo Trucks julkistaa viisi uutta ominaisuutta vaativaan maastoon

30.06.2015 11.00

volvo5aks1.jpg

Volvo Trucks julkistaa viisi uutta ominaisuutta maansiirtoautojen tuottavuuden parantamiseksi, muun muassa uudet viisiakseliset alustaversiot, Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä kahden etuakselin kuorma-autoihin sekä aiempaa suuremmat etuakselipainot. Tämä on jälleen kerran osoitus Volvo Trucksin panostuksesta maansiirtosegmenttiin.

(kuva: Volvo Trucks valmistaa nyt myös viisiakselisia kuorma-autoja tehdastuotantona raskaimpien kuorma-autokuljetusten tarpeisiin)

Alkuperäinen Volvo FMX vuodelta 2010 sai manttelinperijän vuonna 2013, jolloin markkinoille tuli täysin uusittu versio, jossa oli mullistavia ja innovatiivisia ominaisuuksia, kuten Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä. Vuonna 2015 Volvo Trucks esittelee uusia ratkaisuja, joilla kuorma-autot ja kuljettajat suoriutuvat tehtävistään aiempaa tehokkaammin vaativissa olosuhteissa.

- Volvon kuorma-autot tunnetaan laadusta ja huippuluokan voimansiirtolinjoista. Uusien ominaisuuksien myötä asiakkaidemme käytettävissä on entistä suurempi valikoima ainutlaatuisia tapoja parantaa tuottavuutta, kertoo Volvo Trucksin brändijohtaja Ricard Fritz.

Volvo FH -mallistoon uutuutena saatavana olevan järeän etuosan ja Volvo FMX:n uuden ja mullistavan automaattisen luistonestojärjestelmän lisäksi Volvo Trucks tuo nyt markkinoille viisi uutta ominaisuutta:

Volvo Dynamic Steering kahden etuakselin kuorma-autoihin: Volvo Dynamic Steering on nyt saatavana myös kahden etuakselin kuorma-autoihin, jotka ovat tyypillisiä maansiirtoalalla. Koska tällaisia kuorma-autoja käytetään raskaissa ja vaativissa olosuhteissa ovat ohjausjärjestelmän hyödyt kuljettajan kannalta huomattavia. Ohjattavuus ja käsiteltävyys helpottuvat huomattavasti pienillä nopeuksilla, tämän lisäksi ohjauspyörä myös palautuu ääriasennosta automaattisesti keskiasentoon. Tämä keventää kuljettajan työtä ahtaissa paikoissa sekä säästää aikaa ja energiaa. Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä julkistettiin vuonna 2013, ja sitä esiteltiin muun muassa YouTube-hitiksi muodostuneessa Hamster Stunt -videossa. Järjestelmään sisältyy muun muassa sähkömoottori, joka poistaa tärinää ja ohjauspyörään välittyviä iskuja sekä vähentää ohjaamiseen tarvittavaa voimaa huomattavasti.  

volvo5aks2.jpg

Aiempaa suuremmat etuakselipainot: Volvon kahdella etuakselilla varustettujen kuorma-autojen etuakselimassa on entisen 18 tonnin sijaan nyt jopa 20 tonnia. Asiakkaat hyötyvät entistä paremmasta tuottavuudesta ja suuremman etuakselimassan mahdollistamasta vapaudesta kuorman sijoittelun suhteen. Neliakselisessa kuorma-autossa, jonka kokonaispaino on 35 tonnia, tämä antaa myös joustavuutta päällirakenteiden mitoitukselle. Näin enimmäiskuorma saadaan lastattua aiempaa nopeammin ja kuljettaja voi olla aiempaa luottavaisempi etteivät akselikohtaiset massat ylity. Suurempi etuakselimassa antaa hyvät edellytykset käyttää monenlaisia nosturikokoonpanoja ja muita päällirakenteita, jotka kuormittavat etuakseleita raskaasti.  

Viisiakseliset kuorma-autot, 10x4 ja 10x6: Monilla markkina-alueilla kehitys kulkee kohti entistä suurempia jopa 76 tonnin yhdistelmäpainoja. Volvo Trucks valmistaa nyt myös viisiakselisia kuorma-autoja tehdastuotantona raskaimpien kuorma-autokuljetusten tarpeisiin. Kahden etuakselin enimmäismassa voi olla jopa 20 tonnia, ja kolmen taka-akselin enimmäismassa voi olla jopa 36 tonnia, joten kuormauskapasiteettia on saatavilla riittävästi kaikkiin ajosuoritteisiin. Ratkaisu sopii erinomaisesti maansiirtoon, metsäkoneiden kuljetuksiin sekä suuriin nosturiautoihin, joissa akselimassojen oikeanlainen jakautuminen on tärkeää.

Takailmajousituksen ja vetävän etuakselin yhdistelmä (Volvo FMX): Maansiirto ilmajousituksella varustetun taka-akselin ja vetävän etuakselin yhdistelmän ansiosta ajomukavuus on entistä parempi jokapyörävetoisissa kuorma-autoissa. Raskaisiin käyttötehtäviin on valittu yleensä lehtijousitus taka-akselille, mutta ilmajousitusta voidaan säätää monipuolisesti kuorman painon mukaan. Tämä parantaa ajomukavuutta, hidastaa kuorma-auton ja teiden kulumista sekä pienentää kuljettajaan kohdistuvaa rasitusta. Parantuneen mukavuuden lisäksi Volvo Trucksin maansiirtoilmajousituksen ominaisuuksiin kuuluu vähintään 300 mm:n maavara, joten vaurioalttiit osat ovat hyvin suojattuina.

Sähköinen EBS-jarrujärjestelmä rumpujarruihin: Volvon sähköinen EBS-jarrujärjestelmä on nyt saatavilla myös rumpujarrujen yhteyteen erityisen pölyisiin tai märkiin olosuhteisiin. Elektronisen järjestelmän ansiosta käytettävissä on paljon hyödyllisiä toimintoja, kuten liikkeellelähtöä jyrkissä mäissä helpottava mäkilähtöavustin. Turvallisuutta voidaan parantaa Brake Blending -toiminnolla, jossa yhdistyvät moottorijarru ja hidastin. Parantuneiden jarrutusominaisuuksien lisäksi sähköisen EBS-jarrujärjestelmän ja rumpujarrujen yhdistelmän etuihin kuuluu mahdollisuus käyttää Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmää (ei kuitenkaan vetävää etuakselia käytettäessä). EBS-jarrujärjestelmä mahdollistaa myös aiempaa tarkemman I-Shift -vaihteiston toiminnan. Tämä perustuu siihen, että I-Shift hyödyntää elektronisen jarrujärjestelmän tietoja.

- Tällä hetkellä olemme johtava brändi kaukokuljetussegmentissä, mutta tavoittelemme samaa myös maansiirtosegmentissä. Nämä uudet ominaisuudet sekä täysin uusittu tuotemallistomme ovat maansiirtoalan uusia virstanpylväitä, kertoo Volvo Trucksin brändijohtaja Ricard Fritz.

Volvo Trucksin maansiirtotarjonta

Volvo Trucksin maansiirtomallistoon kuuluvat Volvo FMX-, Volvo FH- ja Volvo FH 16 -kuorma-autojen lisäksi nelivedolla varustettu Volvo FL sekä Volvo FE. Laajan huoltoverkoston, kehittyneiden palveluiden ja niiden tuoman erinomaisen käyttöasteen ansiosta asiakkaille voidaan laatia yksilöllisesti räätälöityjä ja turvallisia ratkaisuja erittäin laaja-alaisesti.

Katso YouTube -videot

Volvo Trucks julkistaa viisi uutta ominaisuutta vaativaan maastoon

Volvo Trucks - uudet standardit maansiirrossa

Volvo Trucks - maansiirtovideo

23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain

Siirry arkistoon »