Metsäkonealan työntekijöiden valtakunnallinen kokous: Uudet puutuotteet tukevat Suomen talouskasvua

29.06.2015 18.00

Metsäalan päätetyt ja suunnitellut tehdasinvestoinnit tuovat kauan kaivatun tilaisuuden poistaa kausiluonteisuus metsäkonealalta. Uudet työpaikat ovat pidemmän aikavälin mahdollisuus.

Metsäkonealan-ja Puutavaraterminaalien työntekijöiden mukaan Äänekosken biotuotetehtaan kaltaisia investointeja tarvittaisiin muutamia lisää eri puolille Suomea ennen kuin todella voitaisiin alkaa puhua metsäkonealan kuljettajapulasta. Puunkorjuukapasiteetti on vuoden 2009 jälkeen ollut vajaakäytössä, minkä takia kokousväki naurahti mediakeskustelulle kuljettajavajeesta.

– Hakkuut ovat asettuneet noin 50 miljoonaan kuutiometriin vuodessa. Määrän kasvattaminen 70 miljoonaan kuutioon on nykyisellä kalustolla ja työntekijämäärällä mahdollista ja näytetty myös toteen vuonna 2007 ja tämän vuoden alkupuolella, työntekijät perustelevat kantaansa.

Metsäkonealalla on viimeisen kuuden vuoden aikana ollut työtä tasaisesti tarjolla ainoastaan lyhyinä “eurotalvikuukausina”. Lomautukset muina vuodenaikoina ovat olleet kuljettajien arkea.

– Kuinka on mahdollista saada nuoret tai ammattia vaihtavat työntekijät kiinnostumaan erittäin kausiluonteisesta alasta?  Tätäkin ajatellen on ensin täystyöllistettävä nykyinen kuljettajareservi ja konekapasiteetti, ja vasta sitten palkattava uusia kuljettajia ja lisättävä konekalustoa.

– Todellisuudessa ainut lääke alaa vaivaavan kausiluonteisuuden poistamiseksi on raakapuun korjuumäärien tuntuva lisääminen kotimaassa, kuljettajat totesivat yksimielisesti.

Työalueet laajenevat metsäkonealalla

Toisena asiana esiin nousi pitkien työmatkojen yleistyminen. Kuljettajien työalueet ovat 2000-luvulla kasvaneet räjähdysmäisesti. Autoilu ja sen päästöt pitäisi saada kuriin, mutta metsäkonealalla suunta on päinvastainen. Moni metsäkoneenkuljettaja käyttää työmatkoihin jopa 10–15 tuntia viikossa, vuositasolla 450 tunnista liki 700 tuntiin. Kokousväki ihmetteli onko tällaisessa mitään järkeä varsinkaan kun matka-ajasta ei makseta korvausta?

– Päivän pituus muodostuu monella metsäkonealan ammattilaisella todella pitkäksi, minkä johdosta työssä jaksaminen joutuu koetukselle. Päivän sana työelämässä on tehokkuus, mikä metsäkonealalla varisee osittain teiden varsille.

Metsäkoneenkuljettajat pitivät vuotuisen valtakunnallisen kokouksensa yli 100 osallistujan voimin lauantaina 27. kesäkuuta Kruunupuiston jugendmiljöössä Punkaharjun luonnonsuojelualueella. Tilaisuuden järjesti Saimaan ympäristön metsäkonealan työntekijöiden osasto 351. Metsäkonealan työehtosopimuksen soveltamisaloilla työskentelee 4 500 työntekijää. Metsäkonealan työehtosopimuksen neuvottelee työntekijöiden puolelta Puuliitto.

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »