Kahdeksan kymmenestä kuorma-auton odottamattomasta pysähdyksestä voidaan välttää ennakoivalla huollolla

30.05.2015 9.30

Kuorma-autojen odottamattomia pysähdyksiä voidaan vähentää 80 prosentilla. Tämä käy ilmi Volvo Trucksin tekemästä tutkimuksesta. Pitkän aikavälin tavoite on täysin poistaa odottamattomat pysähdykset. Yksi avaintekijä tässä kehityksessä on kuorma-auton etäyhteys, joka luo täysin uudet edellytykset ennakoivan huollon merkitykselle.

Odottamaton pysähdys on yksi ongelmallisimpia tilanteita, mihin kuljetusyritys voi joutua. Kuljettajalle koituvan harmin lisäksi yritys menettää liikevaihtoa, pysähdys lisää huolto- ja korjauskustannuksia sekä vahingoittaa pahimmassa tapauksessa kuljetusliikkeen mainetta.

- Jo nyt kuljetusalalla toimitaan erittäin pienillä liikevoittomarginaaleilla, joten odottamaton pysähdys on kova isku kuljetusyritykselle. Meillä täytyy näin ollen olla parempi ymmärrys siitä miksi näitä pysähdyksiä tapahtuu ja auttaa sekä kuljetusyrittäjiä että kuljettajia lisäämään tehokkuutta ja tuottavuutta, sanoo Volvo Trucksin laatujohtaja Hayder Wokil. 

Volvo Trucks toteutti laajan tutkimuksen, joka lisää ymmärrystä siitä, kuinka kuljetusyritysten tuottavuutta voidaan parantaa. Tutkimus pohjautui 3500 Volvo kuorma-auton käyttötietoihin 5 vuoden ajalta. Tähän todelliseen tilastotietoon pohjautuen tehtiin laajoja simulaatioita ja luotiin monia erilaisia mahdollisia huoltotilanteita. Tilanteita analysoitiin, jotta ymmärrettäisiin miten, miksi ja milloin kuorma-auto joutuu odottamattomaan pysähdykseen. Tavoitteena oli löytää tapoja kuinka odottamattomia pysähdyksiä voisi välttää.     

-Tutkimus osoitti selkeästi, että kuorma-auton käytön ja tärkeiden komponenttien tilannetta seuraamalla, on mahdollista suunnitella huollot paremmin kuorma-autokohtaisesti. Odottamattomien pysähdyksien määrää voidaan vähentää 80%, jos kuorma-auto on huollettu ajallaan sen todellisiin tarpeisiin nähden, Wokil selittää.

Etäyhteyksien avulla kohti tulevaisuutta ilman odottamattomia pysähdyksiä

Tärkeitä edellytyksiä odottamattomien pysähdyksien vähentämiseen ovat kuorma-auton huollon tarpeen ennakointi ja kuorma-autokohtainen räätälöity huolto. Tämän mahdollistaa korjaamojen ja kuorma-autojen välinen etäyhteys.

-Korjaamo voi esimerkiksi etänä seurata kuorma-auton käyttöä reaaliaikaisesti, ajoittaa huollot ennakkoon ennen kuin jokin rikkoutuu, tai tilata varaosia ennakkoon. Korjaamo voi myös siirtää sovittua huoltoa, jos huomataan, että joidenkin osien kuluminen onkin odotettua vähäisempää. Tämä säästää aikaa sekä kuljetusyritykselle että kuljettajalle, Wokil lisää.  

Siitä huolimatta, että Volvo Trucks on tehnyt valtavaa kehitystyötä tällä saralla, Hayder Wokilin mielestä ennakoivan huollon kehittäminen on vasta alkutekijöissään.

-Näemme suuren potentiaalin tällä alueella. Ajoneuvojen etäyhteydet ovat polku kohti tulevaisuutta ilman odottamattomia pysähdyksiä, sanoo Wokil.

Odottamattomat pysähdykset

  • Odottamaton pysähdys tarkoittaa, ettei kuorma-auto voi suorittaa suunniteltua tehtävää ajoneuvoon tulleen vian vuoksi. Tämän vastakohta on, että kuorma-auto suorittaa kaikki sille määritellyt kuljetustehtävät. Tähän toimintakykyyn viitataan termillä "käyttöaste".
  • Volvo Trucksin tutkimuksen mukaan odottamattoman pysähdyksen keskimääräinen kustannus eurooppalaiselle kuljetusyritykselle on 1000 euroa. Tämä kattaa suorat kustannukset kuten hinaus ja korjauskustannukset, hallinnolliset kulut, mahdolliset sakot ja menetetyn liikevaihdon. Summa ei kuitenkaan kata kustannuksia, joita syntyy mahdollisesti vahingoittuneesta kuormasta tai tulonmenetyksiä, joita aiheutuu kuljetusliikkeen maineen vahingoittumisesta.

Näin tutkimus tehtiin:

  • Tutkimuksen (arvioinnin ja simulaatiot) on suorittanut Volvo Groupin Advanced Technology & Research -osasto. Osasto työskentelee muun muassa käyttöasteeseen ja jälkimarkkinaratkaisuihin liittyvien tutkimusten parissa.
  • Tutkimus pohjautui 3500 Volvo kuorma-auton 5 vuoden käyttötietoihin. Jokainen ajoneuvo ajoi vähintään 120 000 km vuodessa.
  • Tähän käytännön tietoon perustuen toteutettiin simulaatioita, jotta pystyttäisiin löytämään keinoja odottamattomien pysähdysten välttämiseksi.
  • Esimerkkejä saadusta tiedosta: kuinka kuorma-autoa on käytetty, esimerkiksi jarruja ja minkälaisia odottamattomia pysähdyksiä on tapahtunut.

Kuorma-auton etäyhteys:

  • Mahdollistaa yhteyden kuorma-auton ja korjaamon välillä.
  • Luo monenlaisia mahdollisuuksia kuljetusyrittäjälle, kuljettajalle sekä huolto- ja korjaamopisteille. Se hyödyttää myös yhteiskuntaa yleisesti kuljetusalan lisääntyneen tuottavuuden, liikenteen paremman sujuvuuden ja pienempien ympäristövaikutusten kautta.
  • Useat Volvo Trucksin tarjoamat palvelut kuten kaluston- ja polttoainekulujen hallinta sekä käyttöasteen parantamiseen liittyvät palvelut ovat mahdollisia kuorma-auton etäyhteyksien ansiosta.
  • Euroopan markkinoilla uuden malliston Volvo FH16, Volvo FH, Volvo FM ja Volvo FMX -kuorma-automalleissa voidaan hyödyntää etäyhteyksiä, kun kuorma-autossa on Gold-huoltosopimus.

Lisätietoja: 
Vesa Soppi,
Palvelutuotteet,
p. 050 528 9009, 
vesa.soppi@volvo.com 
Tommy Lindholm,
Jälkimarkkinajohtaja, p.
050 302 2905, 
tommy.v.lindholm@volvo.com



26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »