Trafi mahdollistaa automaattiautojen kokeilut Suomessa

27.05.2015 11.38

Trafi

Automaation lisääntyminen tieliikenteessä muuttaa liikenteen toimintatapoja monilta osin, mutta Suomessa automaattiautoja voidaan käyttää liikenteessä jo nykyisen lainsäädännön puitteissa.

Trafi mahdollistaa niin suomalaisten kuin kansainvälistenkin toimijoiden automaattiautokokeilut Suomessa.

Toimintamalli kokeilujen mahdollistamiseksi valmis toteutettavaksi

Trafi on luonut automaattiautojen liikennekokeiluja varten selkeän toimintamallin, jolla yksinkertaistetaan kokeilujen aloittamisista Suomen tieliikenteessä. ”Olemme halunneet tehdä tästä prosessista mahdollisimman yksinkertaisen ja ainakaan byrokratian rattaisiin eivät kokeilut nyt jää. Meiltä voi hakea automaattiautoille koenumerotodistuksen ja se oikeuttaa käyttämään ajoneuvoa tilapäisesti liikenteessä”, kertoo Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää.

Automaattiautojen kokeiluista kiinnostuneet tai niitä suunnittelevat tahot voivatkin olla yhteydessä Trafiin. Käytännössä Trafi helpottaa kokeilujen toteuttamista mm. ehdottamalla ratkaisuja kuljettajan määrittämisen sekä auttamalla ajoneuvojen teknisen hyväksynnän ja rekisteröinnin kanssa.

Suomen toimintamalli kiinnostaa myös kansainvälisesti

Tämän kevään aikana Suomen liberaalia lähestymistapaa automaattiautokokeilujen mahdollistamiselle esitellään myös kansainväliselle yleisölle. ”Kansainvälinen kiinnostus näyttäisi olevan merkittävää. Mahdollisuudesta kokeilla automaattiautoja Suomessa markkinoidaan monissa kansainvälisissä tapahtumissa, esimerkiksi International Transport Forumissa, ITS-Word 2015 -konferenssissa, TU-Automotive Europe 2015 -tapahtumassa, sekä eReg -viranomaistapahtumassa. Luonnollisesti mahdollisuutta markkinoidaan myös suoraan kokeiluista kiinnostuneille organisaatioille. Toivottavasti näemme toimijoita Suomessa tositoimissa jo lähiaikoina”, toteaa Sillanpää.

Automaation kehittymisellä on suuri potentiaali tieliikenteessä

Monet onnettomuudet voidaan välttää, jos inhimilliset tekijät saadaan rajattua pois. Ajamisen automaatiolla uskotaan voitavan vähentää näitä inhimillisiä virheitä. Automaation vaikutuksista on vielä hyvin vähän tutkimustuloksia, joten uusia kokeiluja tästä aiheesta kaivataan potentiaalisten hyötyjen varmistamiseksi ja toisaalta automaation lisääntymisen synnyttämien uusien haasteiden tunnistamiseksi ja ratkaisemiseksi.

Korkean tason automaation kokeiluissa testataan mm. ilman kuljettajaa kulkevia ajoneuvoja. Monille autoilijoille automaation kehittyminen näkyy jo nykyään mm. kaistavahteina, adaptoituvina nopeusvahteina tai automaattisina hätäjarruina.

Trafi haluaa edistää tieliikenteen automatisoitumista kokeilujen kautta rohkeasti ja vastuullisesti.

Lisätietoja

tieliikennejohtaja
Marko Sillanpää,
p. 029 5345 210, 
marko.sillanpaa@trafi.fi,
Twitterissä @MarkoSillanp

Näin haet koenumeroa automaattiautokokeiluihin

www.trafi.fi/tieliikenne/automaattiautokokeilut

automatedvehicles@trafi.fi

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »