Suomessa HCT (High Capacity Transport) -ajoneuvoilla tarkoitetaan nykyisin sallittua suurempia ajoneuvoja eli yli 25,25 metriä pitkiä tai yli 76 tonnia kokonaismassaltaan painavia yhdistelmiä. Puunhankinnan logistiikan tehokkuuden ja taloudellisuuden kehittämiselle asettavat tarpeita metsäteollisuuden tuotantolaitosten ja energiapuuta käyttävien voimalaitosten merkittävät lähivuosien investointisuunnitelmat. Mikäli suunnitellut investoinnit toteutuvat, voi puutavaran vuosittainen käyttö lisääntyä yli 5 miljoonaa kuutiota jo vuoteen 2017 mennessä. Kansallisen metsästrategian tavoitteena on, että sekä runkopuun vuosittainen hakkuu että metsähakkeen vuosittain energiakäyttö kasvavat 15 miljoonalla kuutiolla vuoteen 2025 mennessä. Hankintalogistiikka vaikuttaa osaltaan Suomen metsäteollisuuden kilpailukykyyn ja siten alan tuotantovolyymeihin ja työllisyyteen Suomessa.
Suurilla puutavaran HCT-ajoneuvoilla on mahdollisuus laskea kuljetusten yksikkökustannuksia jopa parikymmentä prosenttia, koska hyötykuorman osuus ajoneuvon kokonaispainosta nousee. Suurilla ajoneuvoilla liikennöinti alemmilla tieluokilla ja metsäteillä on kuitenkin haastavampaa suuremman painon ja pituuden takia. Tämän takia HCT-ajoneuvoja hyödyntävä logistiikka tulee todennäköisesti poikkeamaan perinteisestä puutavaralogistiikasta. Mahdolliset siirtokuormaukset terminaaleissa vähentävät HCT-kuljetusten kustannusetua, mutta terminaalien käyttöön liittyy useita muita etuja, joiden kustannusvaikutuksia ei ole vielä arvioitu.
Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) Metsäteho Oy:ltä tilaamassa esiselvityksessä on koottu yhteen ensimmäisiä tutkimustuloksia ja laskelmia HCT-ajoneuvojen vaikutuksista puutavaran kuljetustalouteen, logistisiin toimintamalleihin, liikenneturvallisuuteen, polttoaineen kulutukseen ja päästöihin. Näiden aineistojen ja Ruotsissa tehtyjen tutkimusten perusteella HCT-ajoneuvot voivat olla nykyisiä yhdistelmiä taloudellisempia ja turvallisempia. Erot ajoneuvoyhdistelmien välillä johtuvat kuitenkin paitsi kokonaismassasta myös esim. ajoneuvon rakenteesta, kuljetusreitistä ja sen kuljetusvolyymeista. Näin ollen pidemmälle viedyt johtopäätökset vaativat vielä lisää tutkimusta ja kokeiluita. Tällä hetkellä HCT-kokeilulupa on kahdella puutavarayhdistelmällä. Lisäksi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissa on käsiteltävänä kokeilulupahakemus viiden muun yhdistelmän osalta.
HCT-logistiikan yhdeksi haasteeksi on tunnistettu suurten ajoneuvojen liikennöintiä rajoittavat liikenneinfrastruktuurin pullonkaulat (varsinkin sillat). Esiselvityksen aikana on alustavasti tunnistettu puutavarakuljetusten kannalta potentiaalisia HCT-kuljetuskäytäviä. Näiden käytävien määrittelyä tulee tarkentaa, jotta infrastruktuurin kehittämisessä ja ylläpidossa voidaan ottaa riittävästi huomioon HCT-liikenteen tarpeet.
Esiselvitys on julkaistu TEM:n julkaisusarjassa.
Metsäteho Oy kokoaa puutavaran HCT-kuljetusten kokeiluista ja tutkimustuloksista tietoa sivulle www.metsateho.fi/hct.
Lisätietoja
erikoistutkija Pirjo Venäläinen
Metsäteho Oy
puh. 040 8214 942
pirjo.venalainen(a)metsateho.fi