Yhistelmävaihtoehto raakapuunajoon : - 50 tonnia puuta seitsemänakseliseen puutavarayhdistelmään ja 53 tonnia kahdeksanakseliseen.

24.05.2015 0.21


Seitsemänakselinen yhdistelmä kantavuudella 50.000 kg. Kuormatilatarve 125 kehyskuutiota saavutetaan 7.5 m2 poikkipinta-alaisilla pankoilla.


Kahdeksanakselinen yhdistelmä on kantavuudeltaan 53.000 kg ja sen kuormatilatarve on puolestaan 133 m3. Pankkojen poikkipintavaatimus kasvaa 8.0 m2 :iin !!

Seitsemänakseliseen puutavarayhdistelmään on lastattavissa 50 tonnia raakapuuta ja 68 tonnisen kantavuuskuorma  on vastaavasti viisiakseliselisella vaunulla 53 tonnia. Nämä kantavuudet on saavutettavissa 28 tonnisilla kevyillä 9000 kg painavilla vetureilla ja 6000 kg painoisilla neliakselisilla vaunuilla sekä 7000 kg painavilla viisiakselisilla perävaunuilla.


Edulliset yhdistelmät ja alhaiset kulut.

Yllämainitut siirtoautovaihtoehdot ovat hankintahinnaltaan ja kulurakenteiltaan edullisia  ja ne ovat lisäksi kilpailukykyisiä 76 tonnisten kuormakokojen kanssa.Hyvin yleinen 76 tonnisen yhdistelmän omapaino nosturillisena on 26 tonnia , joten kantavuudeksi jää tuo seitsemänakselisen siirtoauton 50.000 kg.

Kuormatilakokoa tarvitaan 125 m3 - 133 m3.


Kuormatilakoko 124 m3 edellyttää pankoilta 7.5 m2 kuormapoikkipintaa ja se on saavutettavissa vain 3.25 tolppapituuksisilla Terminator XXL 8.8 CE pankoilla ja ajoneuvojen 1,15 m maksimi runkokorkeuksilla. Matalimmilla mahdollisilla 1.00 m auton ja perävaunun runkokorkeuksilla saavutetaan 7.85 m2 kuorman poikkipinta ja kolmella 5.5 m rangalla saavutettavissa on 130 kehyskuutioinen kuormatila.

Täyden hyödyn saavuttaminen 50 tonnin kantavuuksisissa yhdistelmissä vaatii vähintään 125 kehyskuution kuormatilakokoa ja 53 tonnin kahdeksanakselisella kuormakoon minimi on puolestaan 133 kehyskuutiota. - Tämä kuormatilatarve on laskettu tarpeelliseksi ajettaessa kolmella 5.5 metrisellä ja 400 kehyskuutiopainoisella rangalla. 

Heikki Jokela
050 4129 024
 




23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain

Siirry arkistoon »