Uusi Iveco Daily 4x4: valmiina maastoon26.04.2015 10.20
Uuden Dailyn voitettua menestyksekkäästi “Vuoden kansainvälinen pakettiauto 2015” -palkinnon, Iveco esitteli Uuden Daily 4x4:n kuljetus- ja logistiikka-alan Transpotec Logitec -messuilla Veronassa, Italiassa. Ajoneuvo kuvastaa ja korostaa uuden Dailyn keskeisimpiä arvoja - voimaa ja monipuolisuutta - ja erottuu joukosta ainutlaatuisilla ominaisuuksillaan. Uusi Daily 4x4 on saatavilla kahtena versiona, tavallisella ohjaamolla kahdella eri akselivälillä (lyhyt 3050 mm ja pitkä 3400 mm) sekä crew cab -versiona 3400 mm akselivälillä, jolloin sen kyytiin mahtuu 7 henkilöä. Valikoiman täydentämiseksi ajoneuvo on saatavilla kahtena eripainoisena versiona - 3,5 t ja 5,5 t - ja lisäksi siitä on saatavilla riisuttu chassis cowl -versio joka sopii matkailuautojen, minibussien ja muiden erikoisratkaisujen pohjaksi. 6-nopeuksinen ylivaihdelaatikko yhdessä keskusjakovaihteiston neljän matalan nopeuden kanssa luovat yhteensä 24 välityssuhdetta. Tasauspyörästön lukkojen ansiosta Uusi Daily 4x4 selviää jyrkistäkin rinteistä ja hankalimmistakin maastoista, ajomukavuudesta tinkimättä. Tämä on tärkeä näkökohta, kun huomioidaan että maastoajoon kuuluu etenemistä haastavilla teillä ja toisinaan hyvinkin vaativilla reiteillä. Sisätilat ovat aivan yhtä mukavat kuin tavallisessakin Dailyssa: uusi ergonominen istuin ja korkeampi tuulilasi maksimoivat ajonautinnon, ohjaamon hallintalaitteet on sijoitettu näkyville paikoille joissa niihin on helppo ylettää ja uusi, tehokkaampi ilmastointijärjestelmä on saatavilla sekä manuaali- että automaattisena. Maastokäyttöön suunnitellun alustansa ansiosta Uusi Daily 4x4 tarjoaa ostajilleen jämäkkyyttä ja kestävyyttä joka on tässä luokassa vertaansa vailla. Yksi sen suurimpia vahvuuksia onkin C-profiilista valmistettu tikapuumallinen alusta, joka on Daily-malliston tavaramerkki, mahdollistaa monenlaiset ajoneuvon muunnokset ja takaa hyvän suorituskyvyn kaikenlaisissa käyttötarkoituksissa. Etuosan rakenteen pohjana on jämäkkä runko, joka on suunniteltu kestämään kaikki äärimmäisissä olosuhteissa tapahtuvan maastokäytön aiheuttamat rasitukset. Lisäksi ajoneuvo on varustettu reilunkokoisella etupuskurilla, joka on teräksinen ja jaettu kolmeen osaan. Takaosaan on asennettu alleajosuoja, jonka tarkoituksena on suojata ajoneuvoa ja matkustajia peräänajotilanteessa. Maastoajoa varten alleajosuojaa voidaan kuitenkin kohottaa. Ajoneuvo on varustettu 3-litraisella F1C EuroVI Heavy Duty -moottorilla. Moottori on varustettu yhteispaineruiskutuksella, neljällä sylinterillä ja muuttuvageometrisella turboahtimella. Moottorin maksimiteho on 170 hevosvoimaa (125 kw) ja suurin vääntömomentti 400 Nm. Tämän moottorin legendaarinen voima mahdollistaa uuden Dailyn vertaansa vailla olevan vastustuskyvyn ja tekee siitä luotettavan haastavimmissakin olosuhteissa. Pakokaasujen kierrätysjärjestelmän (EGR) ja jälkikäsittelyjärjestelmän (SCR) yhdistelmä takaa parhaan suorituskyvyn sekä päästöjen että polttoainekulutuksen vähentämisen osalta. Jarrujärjestelmä on sama sekä 3,5 t että 5,5 t versioissa - levyjarrut edessä ja rumpujarrut takana. Syyskuusta alkaen saatavilla on lisäksi ESP (Electronic Stability Program) joka varmistaa, että ajoneuvon tasapaino pysyy hallinnassa. Ajoneuvo sopii kaikenlaiseen käyttöön: saatavilla on laaja valikoima voimanottoratkaisuja sekä vaihdelaatikon että keskusjakovaihteiston osalta, siinä voidaan käyttää sekä maastoon että tielle suunniteltuja renkaita ja keulaan voidaan kiinnittää lisävarusteita (esim. vinssi, lumiaura). Uusi Daily 4x4 on valmiina maastoon kaikilla reiteillä ja kaikissa olosuhteissa: työmailla, rakennus- ja huoltotöissä - erityisesti vuoristoisilla alueilla - ja vaikkapa palokuntien käytössä. |