Biofore-konseptiauton menestystarina jatkuu, Grafia valitsi auton Vuoden kultahuipuksi

18.04.2015 12.04

bioforeconceptcar_upm_metropolia_2_50215_2.jpg

UPM:n ja Metropolian Biofore-konseptiauto on voittanut Grafian Vuoden kultahuiput –palkinnon Innovatiivinen media -sarjassa.

Grafian Vuoden Huiput on Suomen merkittävin markkinointiviestinnän ja muotoilun kilpailu.

”Biofore-konseptiautosta on muodostunut muuttuvan biometsäteollisuuden symboli. Se on esimerkki uusien biomateriaalien luovasta ja innovatiivisesta käytöstä sekä vastuullisuudesta. Biomateriaaleilla voidaan korvata uusiutumattomia materiaaleja monessa käyttökohteessa, esimerkiksi autoteollisuudessa”, toteaa UPM:n brändi- ja viestintäjohtaja Elisa Nilsson.

Valintaperusteluissaan Grafia toteaa muun muassa, että Biofore-auto on ”täydellinen esimerkki siitä, kuinka suomalainen yritys innovatiivisesti paketoi osaamisensa konkreettiseksi esitykseksi uudelle toimialalla siten, että jokainen sen ymmärtää. Loppuun asti viety yhteistyökonsepti, joka olkoon esimerkkinä kenelle tahansa.”

Uniikki konseptiauto on futuristinen tieliikenteeseen rekisteröitävä ajoneuvo, jonka useissa osissa käytetään UPM:n uusiutuvia biopohjaisia materiaaleja. Auto esiteltiin viime vuoden maaliskuussa Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä ja se on herättänyt valtaisaa kansainvälistä kiinnostusta.

”Biofore-auton menestystarina on monien ihmisten yhteistyön tulos niin UPM:llä, Metropolia Ammattikorkeakoululla kuin Valveella. Haluan kiittää kaikkia osapuolia, jotka ovat osallistuneet tähän hienoon projektiin, joka on varmasti ylittänyt meidän kaikkien rohkeimmatkin odotukset”, iloitsee Elisa Nilsson.

Viime vuoden maaliskuussa ProCom palkitsi Biofore-auton Vuoden Viestintätekona. Biofore-konseptiautosta kertova video nappasi puolestaan viime vuoden kesäkuussa kultapystin kansainvälisillä Golden Hammer -mainosfestivaaleilla Riikassa. Voitto tuli Corporate PR -sarjassa.

Geneven autonäyttelyn jälkeen Biofore-konseptiauto on ollut kysytty vieras moniin tapahtumiin ympäri maailmaa. Ennen Suomeen paluuta auto vieraili YK:n kansakuntien palatsissa Genevessä. Auto on kiertänyt lukuisissa UPM:n, Metropolian ja muiden yhteistyökumppaneiden tapahtumissa ympäri Suomea. 

Biofore-autossa valtaosa perinteisesti muovista valmistetuista osista on korvattu UPM:n korkealaatuisilla ja kestävillä biomateriaaleilla, UPM Formilla ja UPM Gradalla. Auton tankista löytyy UPM:n puupohjaista uusiutuvaa dieseliä, UPM BioVernoa. 

”Uusiutuvat raaka-aineet ovat keskeinen osa Biofore-strategiaamme. UPM:llä on pitkä historia puukuidun jalostamisesta, ja myös uudet liiketoimintomme pohjaavat biomassan hyödyntämiseen kestävällä ja resurssitehokkaalla tavalla”, sanoo Elisa Nilsson.

Biomateriaalit soveltuvat laajasti eri käyttötarkoituksiin, kuten design- ja akustiikkatuotteisiin, sekä erilaisiin teollisiin- ja kuluttajatuotteisiin. Esimeriksi Genelec käyttää biokomposiittimateriaalia kaiuttimissaan, Tregren valmistaa puolestaan samasta materiaalista keittiöpuutarhoja.

Katso Biofore-konseptiauton video Youtubesta.

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin

Siirry arkistoon »