Mercedes-Benz GLE ja Mercedes-AMG GLE 63 - kulutuksesta on tingitty, suorituskyvystä ei tippaakaan

27.03.2015 1.20

gle1.jpg

Mercedes-Benz esittelee New Yorkin autonäyttelyssä pääsiäisen tienoilla perusteellisesti uudistuneen GLE-sarjan (aikaisemmin Mercedes-Benz M/ML).

Tulokas tarjoaa oman laatuluokkansa parhaan suorituskyvyn niin maantiellä kuin maastossakin, erittäin tilavat ja helposti muunneltavat sisätilat ylellisellä 3075 millin akselivälillä sekä erinomaiset aktiiviset ja passiiviset turvajärjestelmät.

GLE:ssä on viisi 4-, 6- ja 8-sylinteristä moottorivaihtoehtoa. Aikaisemman sukupolven voimanlähteisiin verrattuna keskikulutus ja päästöt ovat laskeneet keskimäärin 17 prosenttia. Bensiinimoottorimalleissa voimansiirtoon käytetään 7G-Tronic-automaattivaihteistoa. Dieselmallistossa voiman välittää on 9G-Tronic-automaattivaihteisto. ECO start/stop-toiminto on vakiovaruste.

”Uudella GLE:llä on kaikki eväät jatkaa M-sarjan aloittamalla menestyksen tiellä. Sen takaavat mallin nykyaikaiset ja tehokkaat voimalinjat, erinomainen käsiteltävyys ja ajomukavuus sekä SUV:n vankka ja luja rakenne”, Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtaja Ola Källenius kuvaa. ”M-sarjamme aloitti premium-luokan SUV:ien tarinan vuonna 1997. Sen jälkeen malliamme on kopioitu useasti, mutta harva kilpailijoista on yltänyt samalle tasolle”, hän huomauttaa.

Bensiini, diesel, lataushybridi ja AMG-taso: GLE tarjoaa vaihtoehtoja

Mercedes-Benz GLE:n bensiinimoottoriset vaihtoehdot ovat 3-litraisella V6-tuplaturbomoottorilla varustettu GLE 400 4Matic (245 kW/333 hv ja 480 Nm) sekä 4,7-litraisen V8-kaksoisturbon ryydittämä GLE 500 4Matic (320 kW/435 hv ja 700 Nm). Euro 6 –päästönormin täyttävien moottorien keskikulutukset ovat 8.8 ja 11 litraa sadalla kilometrillä.

Ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin SUV-mallistoon on saatavana myös plug-in-lataushybridivaihtoehto GLE 500 e 4Matic. Mallin BlueDirect V6-bensiinimoottori tuottaa 245 kW/333 hv tehon. Sen parina työskentelee 85 kW/116 hv:n tehoinen sähkömoottori. Yhdessä ne tuottavat 650 Nm:n väännön. Hybridimallin keskikulutus jää ainoastaan 3,3 litraan sadalla kilometrillä, mikä vastaa 78 gramman CO2-päästöjä kilometrillä. Kuljettajan käytössä on neljä ajotilaa: Hybrid, E-Mode, E-Save sekä Charge. E-Mode-tilassa autolla voi ajaa akkuvoimalla noin 30 kilometrin matkan jopa 130 kilometrin huippunopeudella.

GLE:n dieselversiot ovat 4-sylinteriset GLE 250 d sekä GLE 250 d 4Matic. Tehoa on käytössä 150 kw/204 hv, ja vääntöhuiput piirtyvät 480:n sekä 500 Nm:n kohdalle. Mallien keskikulutukset ovat ainoastaan 5,4 ja 5,7 l/100 km ja CO2-päästöt vastaavasti 140 ja 149 g/km. V6-dieselillä varustetun GLE 350 d 4Maticin tunnusluvut ovat yhtä vakuuttavat: 190 kW/258 hv, 620 Nm ja 6,4 litran keskikulutus.

GLE-malliston suorituskykyisintä päätä edustavat Mercedes-AMG GLE 63 sekä Mercedes-AMG GLE 63 S. Niiden 5,5 litran kaksoisturboahdetusta V8-moottorista on otettu ulos 410 kW/557 hv ja (S-versiossa) 430 kW/585 hv teho sekä vastaavasti 700/760 Nm:n vääntö. Kiihdytys 0–100 kilometriin onnistuu 4,3/4,2 sekunnissa. Keskikulutus on molemmissa malleissa 11,8 l/100 km. 4Matic-mallien vetosuhde etu- ja taka-akselin välissä on normaalisti 50:50, mutta GLE 63 ja GLE 63 S –malleissa 40:60.

Vakiovarusteina sivutuuliavustin, CPA Plus –törmäyksenesto ja Dynamic Select -valitsin

Uuden GLE.n vakiovarustelu on poikkeuksellisen kattava ­– aikaisemman M-sarjan esikuvan mukaisesti. Turvajärjestelmistä pakettiin sisältyvät esimerkiksi perävaunun vetämistä helpottava sivutuuliavustin ja CPA Plus –törmäyksenestoavustin. Infotainment-järjestelmistä mukana ovat Audio 20 CD, kojelaudan 7-tuumainen monitoiminäyttö sekä Mercedesin connect me –palvelut käyttöliittymineen. Valinnaisvarustelistalta löytyvät esimerkiksi automaattinen Easy-Pack-takaluukku, pysäköintipaketti 360 asteen kameranäkymällä tai Magic Vision Control –pyyhkimet.

GLE:n Dynamic Select –järjestelmä tarjoaa kuljettajan käyttöön kuusi ajo-ohjelmaa. Perinteiset Individual, Comfort, Slippery ja Sport saavat 4Matic-malleissa seurakseen Offroad-ohjelman, joka helpottaa ajamista helpohkossa maastossa. Jos GLE on varustettu valinnaisella Off-Road-Engineering-varustepaketilla, käytössä on vielä Offroad+-ajo-ohjelma. Se säätelee alennusvaihteeen, tasauspyörästölukon sekä Airmatic-ilmajousituksen toimintaa. GLE:n 4- ja 6-sylinteristen moottorien yhteydessä vakiovarusteena on Agility Control –teräsjousitus.

 
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »