Tietöiden sesonki alkaa; Tärkeintä on kaikkien työntekijöiden ja ohikulkijoiden turvallisuus

25.03.2015 4.05

asfaltti_sl-palv-uraremix2.jpg”Kevät keikkuen tulevi” ja sen mukana ilmestyvät teille värikkäissä vaatteissaan käyskentelevät ammattimiehet ja -naiset sekä työkoneet. Työ tehdään liikenteen soljuessa koko ajan ohi, joten työntekijöiden ja ohikulkevien turvallisuudesta on pidettävä hyvää huolta.

Ylinopeutta ajavat suhteessa yhtä paljon henkilöautojen ja raskaan liikenteen kuljettajat. Raskas ajoneuvo on jo pientäkin ylinopeutta ajaessaan vaarallinen, sillä ahtaassa tilassa sen aikaansaama paineaalto voi saada työntekijän horjahtamaan kohtalokkaalla tavalla. 

Vaikka viime vuosina ei ole sattunut kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tietyömailla, ”läheltä piti tilanteita” on joka sesonki liian paljon. Yli 10 prosenttia autoilijoista ajaa työmaiden kohdalla 30 km/h rajoituksella yli rikesakkorajan menevää ylinopeutta. Ennätys lienee valtatie 40:llä Varsinais-Suomessa muutama vuosi sitten mitattu 93 km/h.

Suurimmassa vaarassa tietyömailla ovat ns. asfaltin levittäjät, sillä he joutuvat työssään liikkumaan tilapäisesti ohikulkevan liikenteen kaistalla ja aika ajoin vielä selkä kulkusuuntaan päin. Heidän turvallisuutensa riippuu siitä, miten autoilijat mielensä malttavat ja kunnioittavat 30 km/h rajoitusta.

Raskaan liikenteen kuljettajat noudattavat tiukkoja aikatauluja, ja kiire saattaa joskus houkutella ajamaan ylinopeutta. Tietöissä ahertavat työläiset toivovatkin, että raskaita ajoneuvoja ohjaavat kuljettajat näyttäisivät tienkäytön ammattilaisina esimerkkiä muille teillä liikkuville.

Myös kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL ry:n puheenjohtaja Teppo Mikkola on huolissaan työmaiden turvallisuudesta: "Me työksemme tiellä liikkuvat yhdistämme teiden kunnon ja liikenneturvallisuuden työturvallisuuteen, sillä tie on meidänkin työpaikkamme. Kun hidastamme vauhtia työmaiden kohdalla, takaamme turvallisen työympäristön myös muille tiellä töitä tekeville. Noudattakaamme nopeusrajoituksia tietyömailla!"

 Jos raskas liikenne noudattaa 30 km/h rajoitusta, kaikkien muiden takana tulevien on ”vapaaehtoinen pakko” keventää jalkaa kaasupolkimella. Raskas liikenne voisi tällä tavalla näyttää hyvää esimerkkiä muille kulkijoille. Näin pääsemme pikku hiljaa irti piittaamattomuudesta ja opimme arvostamaan raskasta ja vaarallista työtä tekeviä asfalttimiehiä ja -naisia. On syytä palauttaa mieliin, että he rakentavat meille uusia ja parempia teitä. ”Miksi emme kestäisi muutaman päivän tai viikon harmia, kun sen jälkeen voimme vuosikausia huristella turvallisesti hyvillä ja tasaisilla teillä”.

INFRA ry 

Asiantuntija Ari Kähkönen

puh. 050 511 6770

19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025

Siirry arkistoon »