Kirjalansalmen sillalle liikennöintirajoituksia sillan elinkaaren varmistamiseksi

22.03.2015 20.20

kirjavan2-1.jpg

Kirjalansalmen sillalle maantiellä 180 joudutaan asettamaan liikennöintirajoituksia, jotta voidaan turvata liikennöinti sillalla siihen saakka, että silta saadaan uusittua.

Nopeusrajoitusta alennetaan 70 km/h ja raskaille ajoneuvoille asetetaan vähimmäisetäisyys 60 metriä. Rajoitukset osoitetaan liikennemerkeillä ja ne astuvat voimaan, kun liikennemerkit ovat asennettu tielle. Alustava aikataulu on tammikuussa 2015.

Raskaiden ajoneuvojen välisellä etäisyydellä pyritään siihen, ettei sillalla olisi peräkkäin ja lähekkäin rekkoja ja saadaan siten paikallista kuormitusta sillalla vähennettyä. Tilanne on noussut akuutiksi ajoneuvoasetuksen muutoksen myötä, kun ajoneuvojen painot kasvoivat. Silta on ns. hallitun loppuun käytön -vaiheessa ja sillan käyttöiän arvioidaan päättyvän noin 2025–2030.

Sillan uusiminen on pitkä prosessi ja tavoitteena on, että raskas liikenne pystyy liikennöimään sillalla vielä 10 vuoden kuluttua. Sillan teräsrakenteiden väsymiskuormitusta pitääkin rajoittaa, ettei jouduta vielä tiukempiin rajoituksiin.

Sillan kunto ei ole sinällään huono tarkasteltaessa esim. vesieristeitä ja pintamaalauksia, mutta sillassa on havaittu iästä johtuvaa vaurioitumista eli kantavien rakenteiden väsymistä. Tämä ei näy yhtä selkeästi kuin esim. repsottavat kaiteet, mutta on sillan kantavuutta heikentävä tekijä.

Silta on suunniteltu 50–60 -luvun ajoneuvokuormituksen mukaan, mikä on huomattavasti pienempi kuin nykyisin. Sillassa on jatkuva monitorointi, jolloin sen rasitustilaa voidaan seurata jatkuvasti. Keväällä sillalle on lisäksi tulossa automaattinen ajoneuvojen massojen mittaus. Mikäli nyt tarvittavia rajoituksia ei noudateta ja sillan vaurioituminen jatkuu yhä nopeammin, rajoituksia on valitettavasti kiristettävä ja liikenteenvalvontaa lisättävä. Painorajoitus on ko. sillan tapauksessa viimeinen keino.

Saaristotiellä sijaitseva Kirjalansalmen silta on vuonna 1964 valmistunut riippuköysisilta. Nykyisen sillan pituus on 287 m ja alikulkukorkeus 11 m. Liikennemäärä sillalla on noin 10 600 ajon./vrk, josta raskaita ajoneuvoja on noin 610 kpl. Kesäaikana liikennemäärät kasvavat noin 15 % lisäten sillan liikennekuormitusta.

Saaristotie on ainoa yhteys Turunmaan saaristoon. Paraisten teollisuuden merkitys on suuri koko maalle, sillä mm. rakentamisessa käytettävän betonin raaka-aineena oleva sementti tulee lähes yksinomaan Paraisten tuotantolaitoksilta.

Silta on uusittava viimeistään 15 vuoden kuluessa. Siltaa ei kannata korjata, sillä se olisi kalliimpaa kuin uuden rakentaminen. Uuden sillan rakentamisprosessi on pitkä sisältäen yleissuunnittelun, mahdollisen ympäristövaikutusten arvioinnin (YVA), vesilain mukaiset luvat, tie- ja rakennussuunnittelun ja rakentamisen.

Yleissuunnittelu käynnistyy keväällä 2015. Hankkeen jatkosuunnitteluun ja toteuttamiseen tarvitaan kuitenkin jatkossakin erillisrahoitusta.

23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset

Siirry arkistoon »