Puutavarapankkojen tolppien korkeuksissa jopa 50 sentin eroja.
23.04.2015 16.08
Suomessa käytettävien puutavarayhdistelmien tolppakorkeuserot ovat pahimmillaan jopa 50 senttiä yleisesti käytettävien matalimpien ja korkeimpien välillä. Matalimmat tolppamitat ovat 280 cm ja korkeimmat 330 cm. - Korkeusero on tuo mainittu 50 cm.
Mistä 50 cm tolppakorkeuserot aiheutuvat ?
Matalien tolppamittojen vaikutteina ovat tallinovet,siltakorkeudet ja monissa tapauksissa on käytössä vielä 4.20 m , tai jopa 4.00 m maksimikorkeuteen mitoitetut yhdistelmät. Korkeimpia tolppia käytetään yhdistelmissä, joitten runkokorkeudet ovat 1.10m , tai alle. Pisimmät Suomeen toimitetut pankot ovat 3.40 m korkuiset. Näitten pankkojen kuorman hyötykorkeus on 3.25 m ja kuormapinta-ala on 8.0 m2. Nämä pankkosarjat on käytössä 98 cm korkeissa keskiakselivaunuissa.
Kuormakokoeroa 50 sentin korkeuserosta 20 m3.
Viidenkymmenen senti tolppakorkeusero syö kuormatilaa kolmella 5.5 m rankanipulla ajettaessa 20 kehyskuution verran. Jos tuohon tolppakorkeudesta aiheutuvaan kahteenkymmeneen mottiin lisätään alumiini- ja XXL teräspankkojen kokoero 10 m3 on kuormatilaero pahimmillaan 30 kehyskuutiota. Tämä kokoero on kuivalla nelisatasella kuidulla ajettaessa 12.000 kg ja painavammalla puulla tietenkin enemmän.
Kolmekymmentä kehyskuutiota ( 30 m3 ) vastaa vielä hyvin yleisen 2.80 m tolppaisen alupankkoisen vetoauton tukki- tai 5.5m rankanipun kokoa.
Heikki Jokela 050 4129 024
|