Raskaiden kappaleiden jauhemaalaus yleistynyt

18.11.2016 11.14


Kuljetuspankot suihkupuhdistetaan puhdistusasteeseen Sa2½. Kuvassa vasemmalta oikealle: Pasi Loukiainen, Pekka Rimpioja, Hannu Rimpioja ja Veli-Matti Rimpioja.

Säänkestävä ultraluja SSAB:n  ajoneuvoteräs saa monikerroksisen pintakäsittelyn jauhemaalauslinjalla. Pintakäsittely on käyttöä ja kolhuja kestävä ja se on näyttävyydeltäänkin kilpailukykyinen alumiinipinnoitteitten kanssa.

Vielä joitakin vuosia sitten suurikokoisten ja raskaiden teräksestä valmistettujen kappaleiden jauhemaalaus oli melko harvinaista. Jauhemaalin sideaineen ja kovetteen verkkoutuminen edellyttää korotettua lämpötilaa ja suuret kappaleet edellyttävät isokokoisia uuneja sekä tavallista pidempää uunitusaikaa. Ympäristöystävällisyys, prosessiajan lyheneminen, kapasiteetin kasvu, viihtyisämpi työympäristö sekä erinomainen pinnan laatu ja korroosiosuoja ovat syitä, joiden vuoksi jauhemaalaamon rakentamiseen halutaan kuitenkin investoida.

Jauhemaali on kiinteä, kaksikomponenttinen aine. Kaksikomponenttireaktio aktivoituu korotetussa lämpötilassa (140 - 200ºC). Jauhemaalin sideaine ja kovete verkkoutuvat kappaleen pintalämpötilan noustessa ja maalikalvon ominaisuudet, kuten värisävy, kiilto, mekaaninen-, UV- ja kemikaalienkestävyys sekä mahdollinen struktuuripinta muodostuvat. Jauhemaalaus tapahtuu sähköstaattisesti ja maalattavien pintojen tulee olla johtavia ja maadoitettuja.

Nolla VOC -päästöt

Kälviäläinen Pintakäsittely Rimpioja Oy on erikoistunut kappaletavaran ja raskaan kaluston märkä- ja jauhemaalaukseen sekä kantavien teräsrakenteiden palosuojamaalaukseen. Vuonna 1982 perustettu perheyritys aloitti jauhemaalaamisen neljä vuotta sitten.

Rimpiojan maalaamossa suurten kappaleiden käsittely ei ole ongelma. Raskaan kaluston maalaaminen on yrityksen erikoisosaamisen keihään kärki. Noin kolme metriä korkeat ja 2,5 metriä leveät massiiviset kuljetuspankot, jotka saattavat painaa jopa yli 150 kg kappale, siirtyvät ketterästi esikäsittelystä jauhemaalaamon kautta uuniin neljän pankon erissä.

Terminator XXL -pankot on valmistettu SSAB:n ultralujasta säänkestävästä ajoneuvoteräksestä. Viimeistelynä on hyvin puhdistuva lakkaus.

- ”Yksi orsi kantaa noin 800 kg ja uuniin mahtuu kolme orrellista , 12 kpl , pankkoja kerrallaan”, jauhemaalaamosta vastaava Veli-Matti Rimpioja kertoo. ”Nolla VOC -päästöt ja nopea läpimenoaika ovat jauhemaalaamisen selkeät edut märkämaalaukseen verrattuna. Jauhemaalaamme kaiken, minkä pystymme jauhemaalaamaan”, hän jatkaa.

”Myös nopeat toimitukset ovat meille tärkeitä. Teknokselta saamme kaikki tarvitsemamme RAL- ja Rautaruukin -sävyt suoraan hyllystä”, toimitusjohtajaHannu Rimpioja lisää.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »