SKAL:n tuore opas selventää liikenneluvan tarvetta tavaraliikenteessä

27.02.2015 15.22

liilupa.jpg

Oranssit kehykset kuorma- ja pakettiautojen rekisterikilpien ympärillä ovat merkki siitä, että ajoneuvolla harjoitetaan kaupallista tavaraliikennettä ja ajoneuvon haltijalla on liikennelupa.

Oranssit kehykset ovat lisääntyneet, sillä lain kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä (21.7.2006/693) uudistuksen yhteydessä liikennelupavelvoitetta laajennettiin heinäkuussa 2014. Samalla urakkapykäläksikin kutsuttu 30 prosentin sääntö poistui laista. SKAL on julkaissut viranomaisten myötävaikutuksella oppaan kirkastaakseen lupavaatimuksia kuljetusmarkkinoiden eri toimijoille – myös kuljetusten tilaajille.

 Lain mukaan tavaroiden kuljettaminen tiellä autolla tai traktorilla vaatii pääsääntöisesti liikenneluvan silloin, kun kuljetus tehdään korvausta vastaan ja kuljetukseen käytetyn ajoneuvon suurin sallittu paino ylittää 2 000 kiloa. Liikennelupavelvoite perustuu lakiin, ja Suomessa lupia myöntää ELY-keskus. Voimassa oleva liikennelupa kertoo siitä, että sen haltijalla on oikeus harjoittaa kaupallista tavaraliikennettä. Liikenneluvan haltijalle asetetaan erilaisia velvoitteita ja maksuja, joten kilpailuneutraliteetin nimissä on tärkeää, että lupavaatimus kohdistuu kaikkiin samoilla markkinoilla kilpaileviin yrityksiin. SKAL on tukenut lainsäätäjää lakiuudistuksessa, jonka tavoitteena oli pelisääntöjen yhtenäistäminen ja harmaan talouden kitkeminen toimialalta.

Uuden lain mukaan kuljetuspalveluiden ostajan velvoitteena on varmistaa muun muassa se, että kuljetuksen suorittajalla on tavaraliikennelupa. Asiakas voi tarkistaa liikennelupa-asiat helposti itse ELY-keskuksen ylläpitämästä internetrekisteristä tai olla yhteydessä ELY-keskuksen puhelinpalveluun. SKAL on aiemmin julkaissut ”Kuljetuspalveluiden ostajan vastuu”-oppaan Autoliikenteen Työnantajaliiton kanssa. Uudessa ”Milloin tarvitset liikenneluvan”-oppaassa asiakas saa uutta tietoa liikennelupavelvoitteesta kaikessa laajuudessaan esimerkkien avulla.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry pitää tärkeänä sitä, että lainsäätäjä toteuttaa tarmokkaasti hallitusohjelmaan kirjattua harmaan talouden torjuntaa uusilla säännöksillä, jotka koskevat koko kuljetusketjua.

Kun vielä saisimme lain noudattamisen valvontaan samaa tarmokkuutta ja lisää resursseja, olisimme todellakin Euroopan eturivissä sekä teorian että käytännön tasolla, kiteyttää SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

Lataa käyttöösi:

Milloin tarvitset liikenneluvan -opas

Kuljetuspalveluiden ostajan vastuu -opas

Ruotsiksi:

-      Ansvar vid köp av transporttjänster

Ruotsinkielinen opas liikenneluvan tarpeesta ilmestyy sähköisessä muodossa helmikuun aikana.

 

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »