Mistä johtuu säiliörekan ja tukkirekan 15 l /100 km kulutusero ?
30.03.2015 0.07
Säiliöyhdistelmä kuluttaa 35 l/100 km - 38 l / 100 km ja puutavarayhdistelmä 50 l/ 100 km - 58 l / 100 km. - Mutta onko kenenkään mieleen tullut se, että mistä tämä älyttömän suuri 15 l / 100 km kulutusero johtuu.
Kulutusero 15 l / 100 km identtisessä ajossa ja identtisillä kuormilla.
Säiliöyhdistelmän ja puutavarayhdistelmän 15 l / 100 km polttoaineen kulustusero on totisinta totta täysin identtisissä kuljetuksissa, elikkä kun kokonaispainot , tyhjänäajon osuudet ja maantiereitit sekä keliolosuhteet ovat täysin samat.
" Puu on pyöreää" .
Eräs "näppärä" pankkokauppias todisteli alumiinipankkojen kuormatilojen kokoa ehtäsuureksi teräspankkojen ja Terminatorien kanssa kertomalla : " - Ei puutavara-autojen kuormatiloissa voi olla kokoeroa, kun niillä ajettava puu on pyöreää " !! .
Ykköspyöristä kolmasosa - mutta pyöreydestäkö loput .
Ammattimiehet ovat todenneet ykköspyörien 3 l - 5 l / 100 km edullisemman ja yhdistelmätyypistä riippumattoman polttoainekulutuksen erotuksen, mutta mistä aiheutuu tuo loppu 15 l / 100 km erotus - olisikohan se puun pyöreydestä johtuvaa.
Mitähän erotus on euroissa?
Molempien esimerkin vertailuyhdistelmien käyttöikä on kymmenen vuotta ja molemmilla ajetaan 200.000 km / vuosi. Kymmenen vuoden polttoaineen hinnan oletuskeskiarvolla 1,5 € / litra on tuo erotus euroissa 45.000 € / vuosi ( 200.000 km / v x 15 l / 100 km x 1.5 € / l ) ja kymmenessä vuodessa 450.000 € / yhdistelmä. Tämä erotus on arvio pelkistä polttoainekuluista.
Heikki Jokela 050 4129 024
Ps. Korostan : - Yllämainitussa esimerkeissä on yhdistelmien kuormat ,tyhjänäajon osuudet , moottorit, välitykset , maantieolosuhteet, keliolosuhteet , jne. täysin identtiset. xxhj
|