Rekkamielenilmaukset jatkuvat

25.01.2015 12.22

rekkamieli.jpg

Joulukuussa järjestetty mielenilmaus eduskuntatalolla saa jatkoa. Lauantaina 24.1. myös Lahteen, Turkuun ja Tampereelle on suunniteltu rekkakulkueet. Mielenilmaukset liittyvät laittoman, lähinnä rajan yli tulevan, kuorma-autoliikenteen valvonnan tehostamisvaateisiin.

Myös Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry kannattaa valvonnan tehostamista. Valvontaa tukevat lakipykälämme ovat jo nyt Euroopan tiukimmat.

Tavaraliikennelain uudistus keväällä 2013 toi Suomelle eurooppalaisittain poikkeuksellisen vahvan kuljetuspalveluiden ostajan vastuun ja tiukat pykälät laittoman ulkomaisen liikenteen torjuntaan. Valvonnan resursseissa ja työkaluissa meillä on vielä kehitettävää. Nykyjärjestelmässä liikennesektorilla työskentelevät poliisit hoitavat runsaasti myös muita hälytys- ja valvontatehtäviä, jolloin raskaan liikenteen valvonta jää lapsipuolen asemaan. Liikenteenvalvonnan sanktiot eivät aina ulotu ulkomaisten kuorma-autojen rikkeisiin, sillä sakkolapulle ei välttämättä löydy osoitetta.

Raskaan liikenteen valvonta on erityistä ammattiosaamista vaativa tehtävä. Siihen pätevöityneet henkilöt maksavat kustannuksensa moninkertaisesti takaisin harmaan talouden näivettymisenä ja rehtien kuljetusyritysten työajan säästymisenä. Laki velvoittaa sekä poliisia että Tullia valvomaan raskasta liikennettä ja kuljetuspalveluiden ostajan vastuun toteutumista. Tehtävään sisältyy kabotaasiliikenteen* valvonta. Laiton tai laittomaksi epäilty ulkomaan kilvissä tapahtuvaa tavaraliikenne hiertää kotimaista kuljetusalaa Suomen ohella myös muissa Pohjoismaissa ja Saksassa.

Viranomaisen valvontatehtävä ja laittoman ulkomaisen liikenteen sanktiointi helpottuisivat, jos Suomi ottaisi käyttöön aikaperusteisen tienkäyttömaksun sekä hallinnollisen maksun liikennerikkomuksista. Monet eurooppalaisviranomaiset perivät sakkoja tehokkaasti rajojen yli jo nyt, joten parhaita käytäntöjä on.

Syy siihen, että rehdisti toimiva suomalainen kuljetusyritys on pinteessä, ei ole laissa, vaan riittämättömissä valvontaresursseissa. Tehdään parempi ja laillisempi kuljetusala yhdessä!

*Kabotaasi: = Toisesta EU‐ tai ETA‐valtiosta tulleen kuljetusyrityksen kuorma‐autolla voidaan suorittaa enintään kolme maan sisäistä kuljetusta viikon sisällä ko. maahan päättyneen kansainvälisen kuljetuksen jälkeen, minkä jälkeen ajoneuvon on poistuttava maasta. Suomen laki määrittelee maahamme päättyneiden kansainvälisten kuljetusten jälkeisen Suomen sisäisen liikenteen eli kabotaasin tilapäisyyden tarkemmin kuin EU-lainsäädäntö. 
 
Rekkamielenilmausten tausta: SKAL ry ei ole rekkakulkueiden järjestäjätaho. Taustalla vaikuttaa Ruotsin Här stannar Sverige-protesti, joka käynnistyi Sundsvallin käräjäoikeuden ratkaisusta vapauttaa makedonialainen väärennetyllä ajokortilla ajanut kuorma-autonkuljettaja. Vapauttava tuomio oli viimeinen pisara ruotsalaisautoilijoille, jotka ovat kärsineet epäreilusta kilpailusta toimialalla. Protestiin liittyneet kuljettajat ja kuljetusyrittäjät ovat pysäyttäneet raskaan ajoneuvonsa päivittäin varttitunniksi kiinnittääkseen yleisen huomion kuljetusalan valvonnan epäkohtiin. Suomessa protestit ovat rekkakulkueita.

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »