Puutavara-autovarustelun "ITÄ-LÄNSI" -ottelun pelaajat
14.02.2015 7.24
Vuosi 2015 tuo mielenkiintoisen tilanteen autovarustelujen vuoden 2014 likimääräiselle jakosuhteelle alumiini 50% / teräs 50 %. Tästä likipitäen tasatilanteesta lähdetään nyt jakamaan pottia tiukassa markkinatilanteessa ja orastavassa varustelujen ylitarjonnassa. Vuosi 2015 näyttää sen , että kohdistuuko markkinataisto hintakilpailuun, vaikko tuotekehittelyn tehostamiseen.
Pelikenttänä Suomi ja pelurit lännestä itään.
Puutavara-autojen varustelu tehdään Suomessa lähes poikkeuksetta suomalaisista varustepaketeista ja suomalaisvoimin. Myös varustepakettien tuotekehittely on suomalaista käsialaa. Apurunkopaketit jakautuvat raaka-aineitten osalta pääpiirteittäin alumiinisiin ja teräksisiin. Alumiinivarusteista ja niitten kehitystyöstä vastaa tänä päivänä Länsi-Suomessa toimiva Maxmolainen Alucar ja teräspaketteista vastuullisina ovat pääosin Heinolassa toimiva Weckman ja Mäntyharjulainen Kongan Konepaja sekä Joensuulainen Riikonen - nämä muodostavat samalla Itä-Suomen teräsapurunkopakettien toimittajaryhmän.
Sekä alumiini-, että teräspaketeilla alihankinta-asennuspisteitä ympäri Suomen.
Sekä Alucar, että Weckman toimittavat eriasteisia puutavaravarustepaketteja alihankinta-asennuspisteisiin sekä myös suoraa puutavara-autoilijoitten itse omatoimisesti asennettaviksi.
Alihankintana puutavarapaketteja asentavia asennuspisteitä on suomessa kymmenkunta ja niistä yksi on Scanian Jyväskylän toimipiste, joka toimittaa puutavara-autot valmiina sekä Alucarin, että Weckmanin varusteilla. Alucar paketteja on saatavana lisäksi myös Ruotsin Volvon tehtaalla asennettuina malleina.
Kisa kovenee ja tuotekehittely sekä tuottavuuden kasvattaminen varustelun kautta tulee ratkaisemaan puutavara-autoilijan hankintapäätökset.
Vuoden 2015 puutavarayhdistelmistä käytävä kisa tulee olemaan mielenkiintoisen kova ja mielenkiintoa lisää autojen ajotehtäväkohtainen optimointi niin kuormatilamitoituksen, kuin akselimäärien sekä niitten sijoittelun suhteen. Lisäväriä tuo Zetanosturien osuuden nopea kasvu ja niitten telineratkaisut.
-Kuormatilan merkitys tulee korostumaan entisestään vuoden 2015 varustelusavotoilla ja tilavuutta tullaan kasvattamaan yhdessä yhdessä alustavalintojen , apurunkokorkeuksien ja kuormatilapituuksien sekä tilavien pankkomallien kanssa.
-Kuormatilakoon kehitystyön rinnalle tulee jo 2015 aikana polttoainetaloutta-, loiskuorman pienennystä ja liikenneturvallisuutta parantavia yhdistelmän aerodunaamisista parannuksista saatavia keksintöjä ja tuotteita.
Puutavara-yhdistelmän tuottavuuden kasvattaminen kaikin mahdollisin järkevin keinoin tulee olemaan vuonna 2015 hankintahetken tärkein kriteeri. Halvempi ostohinta, tai rahoituspaketti eivät tule korvaamaan sitä, jopa monikymmenkertaista menetystä, joka on aikaansaatavissa virheellisesti tehdyllä, tai ohjatuilla kalusto -, ja varustevalinnoilla.
Heikki Jokela 050 4129 024
|