EU-maat ja Euroopan parlamentti ovat löytäneet alustavan sovun rekkojen mittoja ja painoa säätelevästä direktiivistä. Asia vaatii vielä sekä jäsenmaiden että EU-parlamentin hyväksynnän.
Suomen kannalta olennaista oli, että EU ei rajoita esimerkiksi Suomen nykyistä rekkaliikennettä. Alustava sopu tarkoittaisi Suomen kannalta, että täällä saisi jatkossakin ajaa painavilla, 76 tonnin rekoilla. Suomen ja Ruotsin välillä voisi edelleen ajaa 60 tonnin rekoilla.
Asian käsittely on ollut vaikeaa, koska eri maat ovat halunneet täysin eri asioita. Neuvotteluissa eri maat ovat perustelleet näkemyksiään esimerkiksi maantieteellisillä tai logistisilla syillä, liikennöitsijöiden puolta pitäen tai suojellakseen autoteollisuuttaan.
Suomen hallituksen mielestä suuret rekat ovat Suomen oloissa käytännöllisiä, sillä rautateitä on vähän ja rekkojen määrä vähenee, jos autot ovat mahdollisimman suuria. Suomella on koeluontoisesti liikenteessä myös jopa 100 tonnin rekkoja, joilla saa ajaa vain tietyillä reiteillä.
Keski-Euroopan teillä isot rekat ovat hankalia, ja esimerkiksi Itävalta on kannattanut raideliikenteen suosimista ja mahdollisimman pieniä rekkoja.
Direktiivi toisi Euroopan teille uudennäköisiä rekkoja. Uudet rekat ovat entistä virtaviivaisempia, ja lisäksi pienillä nopeuksilla törmätessä niiden olisi tarkoitus olla nykyrekkoja turvallisempia kevyelle liikenteelle. Alustavan sovun mukaan uudella tavalla muotoiltuja rekkoja tulisi teille vasta vuosien kuluttua.
Esimerkiksi Ranska ja Saksa ovat pitäneet autoteollisuutensa puolia. Suuret autoteollisuusmaat ovat halunneet viivyttää muutosta, jotta niiden nykyisillä tuotantolinjoilla rakennetut rekat kävisivät kaupaksi mahdollisimman pitkään.
Uutista täsmennetty 11.12.2014 kello 12.30: Suomen ja Ruotsin välillä voisi edelleen ajaa 60 tonnin rekoilla.