YLE : Suomessa saanee jatkossakin ajaa isoilla rekoilla

22.12.2014 11.12

EU löysi alustavan sovun rekkadirektiivin muutoksesta. Suomen kannalta tilanne näyttää säilyvän ennallaan.

10 akselinen 84 tonnia painava perävaunuyhdistelmä.
Lupaa haetaan nyt kuvassa olevalle 84 tonnia painavalle puunkuljetukseen tarkoitetulle perävaunuyhdistelmälle. Vetoautossa ja perävaunussa on molemmissa viisi akselia. Kuva: Jarmo Honkanen / Yle

EU-maat ja Euroopan parlamentti ovat löytäneet alustavan sovun rekkojen mittoja ja painoa säätelevästä direktiivistä. Asia vaatii vielä sekä jäsenmaiden että EU-parlamentin hyväksynnän.

Suomen kannalta olennaista oli, että EU ei rajoita esimerkiksi Suomen nykyistä rekkaliikennettä. Alustava sopu tarkoittaisi Suomen kannalta, että täällä saisi jatkossakin ajaa painavilla, 76 tonnin rekoilla. Suomen ja Ruotsin välillä voisi edelleen ajaa 60 tonnin rekoilla.

Asian käsittely on ollut vaikeaa, koska eri maat ovat halunneet täysin eri asioita. Neuvotteluissa eri maat ovat perustelleet näkemyksiään esimerkiksi maantieteellisillä tai logistisilla syillä, liikennöitsijöiden puolta pitäen tai suojellakseen autoteollisuuttaan.

Suomen hallituksen mielestä suuret rekat ovat Suomen oloissa käytännöllisiä, sillä rautateitä on vähän ja rekkojen määrä vähenee, jos autot ovat mahdollisimman suuria. Suomella on koeluontoisesti liikenteessä myös jopa 100 tonnin rekkoja, joilla saa ajaa vain tietyillä reiteillä.

Keski-Euroopan teillä isot rekat ovat hankalia, ja esimerkiksi Itävalta on kannattanut raideliikenteen suosimista ja mahdollisimman pieniä rekkoja.

Direktiivi toisi Euroopan teille uudennäköisiä rekkoja. Uudet rekat ovat entistä virtaviivaisempia, ja lisäksi pienillä nopeuksilla törmätessä niiden olisi tarkoitus olla nykyrekkoja turvallisempia kevyelle liikenteelle. Alustavan sovun mukaan uudella tavalla muotoiltuja rekkoja tulisi teille vasta vuosien kuluttua.

Esimerkiksi Ranska ja Saksa ovat pitäneet autoteollisuutensa puolia.  Suuret autoteollisuusmaat ovat halunneet viivyttää muutosta, jotta niiden nykyisillä tuotantolinjoilla rakennetut rekat kävisivät kaupaksi mahdollisimman pitkään.

Uutista täsmennetty 11.12.2014 kello 12.30: Suomen ja Ruotsin välillä voisi edelleen ajaa 60 tonnin rekoilla.

27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa

Siirry arkistoon »