Scania testaa langattomasti ladattavaa kaupunkilinja-autoa ensimmäistä kertaa Ruotsissa

19.12.2014 17.00

bus1.jpg

Scania on ensimmäinen ruotsalainen yritys, joka testaa langattomasti ladattavaa sähköhybridi kaupunkibussia. Bussi aloittaa liikennöinnin Södertäljessä, Ruotsissa kesäkuussa 2016. Testi on osa kestävän ajoneuvotekniikan tutkimusprojektia.

(kuva: Bussi voidaan ladata langattomasti sen pysähtyessä pysäkille. Latausyksikkö sijaitsee tien alla (1). Bussin lattian alle asennettu vastaanotin kerää sähköenergiaa (2) ja lataa akun (3).)

Scania tekee laajaa tutkimusta eri sähköistysteknologioista, jotka voisivat korvata tai täydentää polttomoottoreita. Induktio on yksi tutkittavista vaihtoehdoista. Se edellyttäisi ajoneuvojen akkujen lataamista tiestöön asennettujen latauslaitteiden avulla langattomasti.

bus2.jpg

Scania ja Tukholman Kuninkaallinen teknillinen korkeakoulu (Kungliga Tekniska Högskolan, KTH) aikovat testata teknologiaa todellisissa olosuhteissa nyt ensimmäistä kertaa Ruotsissa. Projekti toteutetaan Scanian ja Kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun yhteisen tutkimuslaboratorion (Integrated Transport Laboratory, ITRL) avulla.

Ruotsin energiavirasto on myöntänyt 9,8 miljoonaa kruunua hankkeen toteuttamiseen. Projektin muita osapuolia ovat Södertäljen kunta, Tukholman läänin valtuusto ja lasten ja nuorten tekninen museo Tom Tits.

Osana kenttäkoetta sähkö-hybridivoimasiirrolla varustettu Scania-kaupunkibussi aloittaa liikenteen päivittäisliikenteessä Södertäljessä kesäkuussa 2016. Yksi bussipysäkki varustetaan latausasemalla, jolla bussi voi pysähtyessään ladata langattomasti tien pinnasta riittävästi energiaa koko matkaa varten vain kuudessa–seitsemässä minuutissa.

"Kenttäkokeen päätarkoitus on arvioida teknologiaa todellisissa olosuhteissa", sanoo Nils-Gunnar Vågstedt Scanian Hybrid System Development -osastolta.

"Siirtymisessä polttomoottoreista sähköistykseen on valtava potentiaali. Södertäljen kenttäkoe on ensimmäinen askel kohti täysin sähköistettyjä teitä, joilla sähköautot lataavat energiaa tien pinnasta."

Infrastruktuurin rakentamisella ja bussikaluston muuntamisella yksinomaan sähkökäyttöiseksi voidaan saavuttaa monia etuja kaupungeissa. Esimerkiksi 2 000 bussin kalustolla kaupunki voi säästää jopa 50 miljoonaa litraa polttoainetta vuodessa. Tämä tarkoittaa, että polttoainekulut alenevat jopa 90 prosenttia.

Induktion lisäksi Scanian tuotekehitysosasto tutkii muita teknologiavaihtoehtoja, mukaan lukien energian käyttöönottoa yläpuolelle asennetuista johtimista tai tiehen asennetusta kiskosta. 

"Asiakkaillamme on erilaisia tarpeita ja edellytyksiä. Siksi emme halua keskittyä vain yhteen kestävän kehityksen liikenneteknologiaan, vaan jatkamme tutkimusta eri alueilla ", sanoo Nils-Gunnar Vågstedt.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »