Voiko pankko olla "laiton".

28.11.2014 23.45

jokela_mittaaKivenkova taistelu puutavarapankkojen markkinaosuuksista Suomessa on tuonut mukanaan lainvastaisen termin puutavarapankosta:-"laiton".

Suppean piirin kuormatilakokovertailu.

"Laittomuustermi" on tullut esiin lehtiartikkelista, jossa tehtiin puutavarapankkojen tilavuusvertailutesti, jossa lastattiin kiinteätolppaisiin teräksisiin tilapankkoihin vertailukuorma , joka sitten siirrettiin irtotolppaisiin alumiinipankkoihin. Tässä yhteydessä kuormaaja onnistui lastaamaan teräspankot muutaman sentin ylileveiksi ja mitä ihmeellisintä todisti samalla "virallisille valvojille" alumiinitolppien kilpailukyvyn kuormatilansa osalta lähes ylivertaisiksi teräksisten kuormatilamitoiltaan selkeästi suurempien vertailupankkojen kanssa.

Puutavarapankkojen asetusten mukaiset vaatimukset.

p1011330.jpg


Puutavarapankoista ei ole Suomen lakipykälissä mitään kannanottoa .- Ei niitten laillisuudesta, eikä myöskään lainvastaisuudesta. Asetuksissa sensijaan on määritelty puutavarapankoille Suomessa asetetut vaatimukset niitten lujuuden, liukuestepintojen ja kiinnitysten osalta. Laittomia pankkoja ei siis ole, mutta asetusten vastaisia voi olla, jos ne eivät täytä asetusten pankoille asettamia minimivaatimuksia.


EU määrittelee ajoneuvoille asetetut vaatimukset.

p1011234.jpg

Kuormatilojen maksimileveydet ja maksimikorkeudet sekä kuormatilojen yhteenlasketut maksimipituudet sensijaan määrittelee EU-Direktiivit.

Virkakoneisto valvoo.

Ajoneuvojen asetusten- ja direktiivien mukaisuutta valvotaan katsastuksen-, maantievalvonnan-, ja tullivalvonnan yhteydessä. Trafin mukaan on valvovien viranomaisten asia tarkistaa ajoneuvojen asetusten- ja direktiivien mukaisuus ja määritellä käytännön toleranssit. Malliesimerkkinä pidetään monissa tapauksissa nopeusvalvontaa.

Toleranssit ylileveyksissä

p1012134.jpg

Ylileveystolerannsit käytännön maantievalvonnassa ovat noudattaneet nopeusvalvonnasta tuttua linjaa , sillä erotuksella, että ylileveyssakkojen ja jopa huomautusten antaminen on ollut tähän saakka ääriharvinaista . Selkeää ylileveystoleranssia ei maantievalvonnassa ole Suomessa muodostunut. - Ruotsissa sensijaan yli 20 sentin kuormaleveysylityksille tervitaan erikoiskuljetuslupa.

Laittomia pankkoja ei ole , mutta laitonta ja harhauttavaa tuotemarkkinointia ammattikunnalle sensijaan on esiintynyt.xxhj








26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut

Siirry arkistoon »