Hitachi Construction Machinery esitteli tänä vuonna uuden EH1100-5 louheauton 65 tonnin luokkaan - Rotator toimittaa Eesti Energialle 11 autoa vuoden 2015 aikana26.11.2014 18.20
Rotatorin Viron tyräryhtiö Rotator Eesti OÜ toimittaa 11 kpl EH1100-5 autoja Eesti Energialle vuoden 2015 aikana. Monet hyväksi havaitut ominaisuudet ja tekniset ratkaisut ovat olleet pohjana, kun uutta EH1100-5 louheautoa on kehitetty. Viimeisin versio parantaa kuljettajan käyttömukavuutta sekä laitteen huollettavuutta, kasvattaa sen hyötykuormaa ja lisää etävalvontamahdollisuuksia. Myös monet muut ominaisuudet on suunniteltu vastaamaan kasvaviin käyttäjävaatimuksiin. 1. Käyttömukavuus • Hitachin muiden suurien kaivoskoneiden tapaan EH1100-5 on varustettu suurella 25cm LCD näytöllä. Kuljettaja saa siitä tietoa louheauton käyttöjärjestelmän tilasta sekä sen hetkisestä suorituskyvystä. • Näyttö on sijoitettu siten, ettei kuljettajan näkyvyys ulos heikkene sekä se näyttää myös peruutuskameran kuvan. • Käännettävät kaiteet mahdollistavat hyvän näkyvyyden ajettaessa ja antavat huoltotilanteissa turvallisen putoamissuojan. • Ohjaamon äänitasoa on alennettu parantamalla äänieristystä sekä suunnittelemalla pakokaasujärjestelmän sijainti uudelleen. 2. Huollettavuus • Ohjaus- ja jarrujärjestelmien venttiilit sekä testausportit on sijoitettu auton huoltotasolle siten, että huolto ja käyttöjärjestelmän vianhaku ovat mahdollisimman helppoa. • Kaksi isoa 12Voltin akkua on siirretty alas etupuskurin sisälle ja myös moni huoltoa sekä päivittäistä tarkastelua tarvitseva kohde on sijoitettu käden ulottuville. 3. Voimansiirto • Autoon on mahdollista valita jompikumpi kahdesta tehokkaasta moottorista; MTU Sarjan 2000 moottori tai Cummins QSK23 moottori. (EPA Tier 2/E.U. Stage II) • Allisonin valmistama H6620A automaattivaihteisto tarjoaa taloudellista ajoa mm. vähentämällä vaihteiden edestakaista vaihtamista tyhjänä. Päivitetyt vaihteiston osat lisäävät vaihteiston käyttöikää. 4. Lava ja hyötykuorma • Vakiolava on nyt 41.5 m3 (SAE Heap 2:1) ja siinä on tasainen pohja kippaamisen nopeuttamiseksi. • Suositeltu hyötykuorma EH1100-5 louheautolle on 63.5 tonnia. 5. Jarrut ja alamäkihidastin • EH1100-5 takajarruissa on nyt myös integroitu pysäköinti- /lastausjarru. • Hitachi suunnitteli louheauton öljykylpyjarrut jarrujen ja alamäkihidastimen tehokkuuden ehdoilla. 6. Teknologia ja ohjelmisto • EH1100-5 aktiivinen luistonestojärjestelmä mahdollistaa paremman pidon liukkaissa olosuhteissa ja nopeuttaa siten ajoaikaa sekä auttaa kasvattamaan tuotantoa. • Vaihteiston optimoitu vaihtoalue on kehitetty huomioimaan ne kuorman vaikutukset, jotka louheautossa oleva kuormavaaka rekisteröi. • Kaikki EH1100-5 autot ovat varustettu DLU –tiedonsiirtoyksiköllä, joka mahdollistaa langattoman tiedonsiirron |