Raskaan kaluston Nokian Hakkapeliitta Truck ja Nokian Hakka Truck -renkaat etenevät luotettavasti vaihtelevissa talvikeleissä

26.11.2014 7.05

nokt1.jpg

Raskaan kaluston Nokian Hakkapeliitta Truck ja Nokian Hakka Truck -renkaat etenevät luotettavasti vaihtelevissa talvikeleissä

Lumihiutalesymboli kertoo renkaan pidosta vaikeissakin olosuhteissa. Nokian Renkaat suosittelee, että vaativissa ajokeleissä talvirenkaita käytetään raskaan kaluston kaikilla akseleilla. Hyvä talvipito on erittäin tärkeää myös perävaunussa. On yleistä, että perävaunun renkaat unohdetaan siitäkin huolimatta, että yli 50 % yhdistelmän painosta on perävaunussa.

Nokian Renkaiden kehittämän maailman ensimmäisen talvirenkaan eli Kelirenkaan keksimisestä tulee tänä vuonna kuluneeksi 80 vuotta. Kuorma-autoihin räätälöity Kelirengas kehitettiin tuomaan pitoa ja ohjausvarmuutta lumisille ja kapeille teille.

Maailman ensimmäisen talvirenkaan valmistaja ja vaativien talvikelien erikoisosaaja jatkaa talviturvallisuuden edelläkävijänä. Kaikki linja- ja kuorma-autoihin suunnatut Nokian Hakkapeliitta Truck ja Nokian Hakka Truck -renkaat ovat saaneet virallisen -lumipitohyväksynnän eli ns. lumihiutalesymbolin. Aikaisemmin henkilöautojen renkaista tuttu merkintä kertoo renkaan virallisesta hyväksynnästä talvikäyttöön. Hyväksynnän saamiseksi renkaita testataan lumikiihdytysmenetelmällä. Lumihiutalesymbolilla merkityt Nokian Hakkapeliitta Truck ja Nokian Hakka Truck -renkaat ovat saatavissa rengasliikkeistä kuluvan talven aikana.

Lumihiutalesymboli edellyttää todistettua talviturvallisuutta  

Virallisen lumipitomerkinnän eli lumihiutalesymbolin saaneet renkaat ovat todistetusti tarkoitettu vaativiin lumiolosuhteisiin. Perinteinen talvirenkaan määritelmä listataan eurooppalaisessa ECE-säännössä 117.02. Määritelmän mukaan renkaan kulutuspintakuvio, kulutuspinnan materiaali tai rakenne tulee olla suunniteltu ensisijassa niin, että sen ominaisuudet vaativissa lumiolosuhteissa ovat tavallista rengasta paremmat ajoneuvon liikkeellelähdön, liikkeellä pysymisen ja pysähtymisen kannalta. 

nokt2.jpgUutta on se, että vaativiin lumiolosuhteisiin tarkoitetun renkaan lumipito on todennettava ja siihen liittyvän merkinnän saaminen edellyttää virallisesti hyväksyttyä lumikiihdytystestiä, jossa rengas on vähintään 25 % parempi kuin referenssirengas. Lumikiihdytystestiä käytetään, sillä sen erottelukyky on hyvä ja siitä saadut tulokset helposti vertailtavissa. Testi tuo parhaiten esille erilaisten renkaiden lumipito-ominaisuudet, mutta ei jääpito-ominaisuuksia.

- Lumipidon lisäksi kaikki raskaan kaluston linja-auto ja kuorma-auton renkaamme suunnitellaan ja testataan toimimaan myös jäisillä tien pinnoilla. Lumikiihdytystestin lisäksi renkaita testataan laajasti erilaisin menetelmin turvallisuuden ja laadun takaamiseksi. Testaamme renkaita sekä omissa testikeskuksissamme että todellisissa olosuhteissa maanteillä. Tuotteet turvaavat ammattikuljettajan kaipaaman tehokkaan ja sujuvan matkan kaikissa keleissä, olipa vastassa jäätä, lunta tai märkä tie, Nokian Raskaiden Renkaiden tuotepäällikkö Teppo Siltanen kertoo.

Vaativissa ajo-olosuhteissa talvirenkaita suositellaan käytettäväksi kaikilla akseleilla

Vuoden 2015 alussa Norjassa astuu voimaan Pohjoismaiden tiukin raskaan kaluston talvirengasasetus. Norjassa on todettu, että vaativassa pohjoisen talvessa kaikilla akselilla on merkitystä. Asetuksen mukaan yhdistelmäajoneuvon kaikilla akseleilla, myös perävaunussa, tulee olla talvirenkaat. Myös Ruotsin talvirengasasetus on Suomea tiukempi vetoauton renkaiden talvivaatimusten suhteen.

Nokian Renkaat suosittelee, että myös Suomessa vaativissa talviolosuhteissa tulee etu- ja vetoakseleilla käyttää lumihiutalesymbolilla varustettuja talvirenkaita ja muilla akseleilla vähintään M+S-hyväksyttyjä talvirenkaita. M+S-merkintä on lumihiutalesymbolin ohella toinen virallinen talvirengasmerkintä. Se myönnetään erityisesti lumiolosuhteisiin tarkoitetuille renkaille. Lisäksi Nokian Renkaat suosittelee, että normaalilla talvikelillä yhdistelmäajoneuvossa tulisi olla lumihiutalesymbolilla merkityt talvirenkaat vähintään vetoakselilla.

Talvipitoa myös perävaunuun - yli 50 % yhdistelmän painosta on perävaunussa 

Nokian Renkaiden kuorma-autorenkaiden valikoimassa on tarjolla sekä talvirenkaita että all-season-renkaita. Kaikki Hakkapeliitta Truck- ja Hakka Truck -renkaat ovat läpäisseet lumihiutalesymbolin saamisen edellyttämät testit. Lisäksi kaikki Nokian-merkkiset kuorma-auton renkaat sekä lähes kaikki Noktop-pinnoitusmateriaalit täyttävät M+S-vaatimukset. Noktop-tuotteista löytyvät vastaavat pintamallit kuin Nokian Hakkapeliitta Truck- ja Nokian Hakka Truck -tuoteperheistä.

Nokian Renkaat suosittelee huomioimaan myös perävaunun renkaiden pidon. On yleistä, että perävaunun renkaat unohdetaan siitäkin huolimatta, että yli 50 % yhdistelmän painosta on perävaunussa. Tämän vuoksi Nokian Renkaat on tuonut markkinoille myös lumihiutalesymbolin saaneita, talvikäyttöön räätälöityjä perävaunun renkaita. 

Uutuustuote Nokian Hakka Truck 844 on ensimmäinen 385/55R22.5-koossa valmistettu perävaunuun tarkoitettu rengas, jolla on lumihiutalesymboli. Myös perävaunun alle soveltuva Nokian Hakka Truck 861 kantaa samaa symbolia merkkinä hyvästä lumipidosta. Valikoimasta on siis helppo löytää todistettua ja testattua pitoa joka akselille.

Turvallisuutta ja taloudellisuutta vaativaan ammattiajoon

Nokian kuorma- ja linja-auton renkaat kehitetään vaativaan ammattikäyttöön ja vaihteleviin oloihin mahdollistamaan turvallinen matkanteko kaikissa sää- ja tieolosuhteissa. Omissa testikeskuksissamme Ivalossa ja Nokialla testataan ajamisen ääritilanteita kaikkina vuodenaikoina.

Renkaita jatkokehitetään ajamalla miljoonia kilometrejä eri käyttöympäristöissä ja kaikenlaisissa keleissä. Tiivis yhteistyömme liikennöitsijöiden ja kuljetusyrittäjien kanssa tarjoaa arvokasta käyttökokemusta suunnittelutyön tueksi. Monipuolisen testauksen tavoitteena on tarjota ammattiajoon markkinoiden turvallisimmat ja taloudellisimmat renkaat. Vahvalla osaamisellamme on pitkät perinteet. Kehitimme maailman ensimmäisen talvirenkaan raskaan liikenteen ammattilaisille vuonna 1934.

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »