Puutavarayhdistelmän aerodynaamisessa muotoilussa riittää korjaamista.
12.03.2017 11.55
Puutavarayhdistelmän aerodynaamiset ominaisuudet ovat nykymuodoissaan huonot. mutta vastaavasti kehitettävää ja siitä ulosmitattavaa hyötyä onkin sitten runsaasti. Kehitystyötä on tehty Suomessa jo vuodesta 1985 alkaen. EU:n asettamat aerovaatimukset ovat herättäneet asian käsittelyn ajankohtaiseksi ja puutavara-autokin on saanut oman asiaan vihkiytyvän aerokehitysryhmän nyt myös Ruotsiin.
Puutavarayhdistelmien rakenteisiin ja puihin ajonaikana kerääntyy 300 kg - 3.500 kg verran hiekkapölyä, savea, tai lunta ja jäätä , joka on huomioitava ennakkoon vajaakuormauksena.
Polttoaine ja päästöt.
Euroopan unioni asetti kuorma-autovalmistajille velvoitteen pienentää kuorma-autojen polttoainekuluja ja päästöjä yhdistelmien aerodynaamisia ominaisuuksia parantamalla.
Likakuorma ja lumikuorma.
Epäonnistunut aerodynaaminen muotoilu tekee "akanvirtoja", jotka keräävät yhdistelmän rakenteisiin lunta,hekkaa, savea ja pölyä. Kerääntynyt loiskuorma on merkittävä kuluerä ja sen pienentäminen aerodynamisella oikeaoppisella muotoilulla on toteutettavissa. Loiskuorman pienentämisestä saatavissa oleva hyötykuormalisä tuntuva.
Liikenneturvallisuus
Puutavarayhdistelmän aerodynamiikka on nykymuodossaan myös liikenneturvallisuuden kannalta huono sekä kuormattuna-, että ennenkaikkea tyhjänäajossa.Runsaat alipainepinnat nostavat maantiestä pölyä, lunta tai vesisumua , joka aiheuttaa näkyvyyshaittoja kanssaliikenteelle. Vesisumua pyritään poistamaan nyt puutavarayhdistelmiin pakollisiksi tulevilla lokasuoja/roiskeläppäkeräimillä, mutta se ei tuo haettua parannusta puutavara-auton liikennepölyyn ja sumuun.
Heikki Jokela 050 4129 024
|