Itä-Suomen yliopiston johdolla kartoitettiin raakapuun autokuljetusta globaalisti

19.02.2023 12.00

Argentiina_9-akselinen.jpg

Itä-Suomen yliopiston ja yhteensä 33 muun yliopiston, tutkimuslaitoksen ja yrityksen tutkimuksessa kerättiin kattava yleiskuva teollisen raakapuun autokuljetuksesta maailmalla. Tutkimuksessa dokumentoitiin suurimmat sallitut kokonaismassat raakapuun autokuljetuksessa eri maissa, autokuljetuksen osuus raakapuun kokonaiskaukokuljetusmääristä sekä raakapuun autokuljetuksessa keskimääräinen kuormakoko, kaukokuljetusmatka ja -kustannukset globaalisti. 

(yllä: Kuva ei ole 9-akselisesta puutavara-autosta Suomesta, vaan Argentiinasta, missä 9-akselisella puutavara-autoyhdistelmällä suurin sallittu kokonaismassa on 75 tonnia ja raakapuulla keskikuormakoot ovat noin 60 tonnin tasolla. Kuva: Patricio Mac Donagh, Misiones National University, Argentiina)

YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestön, FAO:n tilastojen mukaan globaalisti viime vuosina teollisen raakapuun hakkuut ovat olleet noin 2000 miljoonaa kuoretonta kiintokuutiometriä/vuosi.

Suomalaisittain kuorellisina kiintokuutiometreinä määriteltynä raakapuun hakkuut ovat olleet täten lähes 2300 miljoonaa m3 vuosittain. Luonnollisesti tämä määrä raakapuuta - tukkia ja kuitupuuta - on kuljetettava metsistä puuta käyttäville ja jalostaville tehtaille.

Raakapuun autokuljetusta dokumentoitiin

Raakapuun hakkuut maailmalla tilastoidaan kattavasti, mutta sen sijaan raakapuun kaukokuljetuksesta globaaleja tilastoja ei tuota FAO eikä muukaan taho. Esimerkiksi siitä, mikä on kunkin kaukokuljetusmuodon (auto, juna ja alus/uitto) osuus eri maissa, ei ole olemassa koottua tilastotietoa. Samoin ei ole yhteenvetoa, minkälaisella puutavara-autokalustolla raakapuuta kuljetetaan maittain ja minkälaisia kaukokuljetusmatkoja raakapuuta kuljetetaan sekä toisaalta mitkä ovat kaukokuljetuskustannukset eri maissa Euroopassa ja muualla maailmassa. Näihin kysymyksiin lähdettiin etsimään vastauksia Itä-Suomen yliopiston johtamassa tutkimuksessa, jossa porauduttiin erityisesti teollisen raakapuun autokuljetukseen.     

globaali1.jpg

(kuva: Raakapuun keskimääräinen kaukokuljetusmatka autokuljetuksessa eri maissa.)

Puutavara-autojen sallituissa kokonaismassoissa vaihtelua

Tutkimuksessa puutavara-autojen suurimmissa sallituissa kokonaismassoissa oli isoa vaihtelua: Pienimmät puutavara-autojen suurimmat sallitut kokonaismassat ovat käytössä Japanissa ja Romaniassa, missä maanteillä suurimmat sallitut puutavara-autoyhdistelmien kokonaismassat jäävät alle 40 tonnin. Vastaavasti muutamassa maassa puutavara-autojen suurimmat sallitut kokonaismassat ovat yli 70 tonnia operoitaessa yli 8-akselisilla puutavara-autoyhdistelmillä. Tällaisia maita ovat Argentiina, Australia, Brasilia, Etelä-Afrikka, Kanada (Albertan, Brittiläisen Kolumbian ja Ontarion provinssit), Ruotsi, Suomi, Uruguay ja Yhdysvallat (Michiganin osavaltio).

Monissa maissa on poikkeuksia suurimmissa sallituissa puutavara-autoyhdistelmien kokonaismassoissa: Esimerkiksi joillakin tieverkoston osilla on käytössä korkeammat kokonaismassat, myös talvella on mahdollisuus käyttää korkeampia kokonaismassoja tai viranomaisten erikoisluvalla on mahdollisuus ajaa suuremmilla kokonaismassoilla. Viidennes tutkimuksen vastaajista kertoi, että heidän maassaan on suunnitelmia nostaa suurimpia sallittuja ajoneuvoyhdistelmien kokonaismassoja. Tällöin tavoitteena on nostaa suurimmat sallitut ajoneuvoyhdistelmien kokonaismassat naapurimaiden tasolle raakapuukuljetusten jouhevoittamiseksi maiden välillä. 

globaali2.jpg

(kuva: Raakapuun keskimääräinen kaukokuljetuskustannus autokuljetuksessa eri maissa.)

Myös raakapuukuormissa eroja

Tutkimus osoitti myös, että korkeat suurimmat sallitut kokonaismassat puutavara-autoissa merkitsevät keskimäärin isompia raakapuukuormia. Esimerkiksi Argentiinassa, Australiassa, Brasiliassa, Etelä-Afrikassa, Kanadasa, Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa (Michigan) voidaan saavuttaa yli 45 tonnin raakapuukuormia autokuljetuksessa. Toisaalta esimerkiksi Saksassa raakapuukuormat jäävät 20 tonnin tuntumaan autokuljetuksessa. 

Autokuljetus on kurko

Tutkimus paljasti lisäksi, että autokuljetus on raakapuun pääasiallinen kaukokuljetusmuoto lähes kaikissa tutkimukseen vastanneissa maissa. Ainoastaan Tanskassa autokuljetuksen osuus oli alle 50 prosenttia raakapuun kokonaiskaukokuljetusmääristä. Koko tutkimusaineistossa vuoden 2019 hakkuumäärillä painotettuna autokuljetuksen osuus oli 86 prosenttia raakapuun kokonaiskaukokuljetusmääristä.

Kuljetusmatkoissa ja -kustannuksissa myös iso haarukka

Tutkimuksessa raakapuun keskimääräinen kaukokuljetusmatka autokuljetuksessa oli 119 kilometriä. Bulgariassa, Puolassa, Turkissa ja Uruguayssa raakapuun autokuljetuksessa keskimääräiset kaukokuljetusmatkat olivat yli 200 kilometriä. Lyhimmät kaukokuljetusmatkat raakapuun autokuljetuksessa olivat puolestaan tutkimuksessa Japanissa, Tanskassa, Virossa ja Sloveniassa, missä keskikaukokuljetusmatkat jäivät alle 60 kilometrin.

Raakapuun keskimääräiset kaukokuljetuskustannukset autokuljetuksessa olivat 10,9 euroa kuljetettua puutonnia kohden. Vaihteluväli kustannuksissa maittain oli 4-20 euroa/raakapuutonni. Mielenkiintoista oli havaita koko tutkimusaineistossa, että autokuljetuksessa maittain keskimääräisen kaukokuljetusmatkan noustessa raakapuun kaukokuljetuskustannukset kasvoivat ja toisaalta suurimpien sallittujen puutavara-autoyhdistelmien kokonaismassojen kasvaessa keskikaukokuljetuskustannukset autokuljetuksessa laskivat.  

Tilastoja ja tutkimuksia tarvitaan joissakin maissa

Moni tutkimukseen vastannut valitti, että hänen maastaan ei löydy kattavia, virallisia tilastoja ja uusia tutkimuksia raakapuun kaukokuljetuksesta. Tämän vuoksi osa tutkimukseen vastanneista asiantuntijoista ei osannut vastata kaikkiin kysymyksiin tai vaihtoehtoisesti he antoivat oman parhaan arvionsa kysymyksiin. Täten jatkossa joissakin maissa tarvitaan ajantasaista tilastotietoa ja uusia tutkimuksia raakapuun kaukokuljetuksesta.

Kohti parempaa kuljetusten suunnittelua

Tutkimustulokset osoittivat, että suhteellisen alhaiset suurimmat sallitut kokonaismassat maantiekuljetuksissa ja pitkät kaukokuljetusmatkat nostavat kaukokuljetuskustannuksia. Yksi ratkaisu tähän on, että käytettäisiin suurempia sallittuja kokonaismassoja maantieliikenteessä. Tämä ei kuitenkaan ole todennäköisin tie autokuljetusten tehostamiseksi. Helpoin keino lienee kaikissa maissa kaukokuljetusten parempi suunnittelu, jolla voidaan lyhentää keskikaukokuljetusmatkaa ja vähentää tyhjänä ajon määrää sekä varmistaa, että kukin kuljetettava raakapuukuorma on täynnä. 

Kuljetusten kustannustehokkuuden lisäksi paremmalla suunnittelulla voidaan saavuttaa myös raakapuun kaukokuljetuksessa globaalisti parempi energiatehokkuus ja pienemmät kasvihuonekaasupäästöt, mistä luonto kiittää.      

Artikkeli perustuu metsätieteiden yo Milla Seurin metsätieteiden kandidaatin tutkielmaan, jonka professori Kalle Kärhä ohjasi Itä-Suomen yliopistossa metsätieteiden osastolla. Tutkimus liittyy professori Heli Peltolan johtaman Metsät ja biotalous (FOBI) -tutkimusyhteisön tutkimusalaan ja sitä on tukenut myös Itä-Suomen yliopiston koordinoima ja professori Jyrki Kankaan johtama UNITE-lippulaiva.

Näin tutkimus toteutettiin:

Itä-Suomen yliopiston ja yhteensä 33 muun yliopiston, tutkimuslaitoksen ja yrityksen tutkimuksessa selvitettiin: 1) suurimmat sallitut kokonaismassat raakapuun autokuljetuksessa eri maissa, 2) autokuljetuksen osuus raakapuun kokonaiskaukokuljetusmääristä ja 3) raakapuun autokuljetuksessa keskimääräinen kuormakoko, kaukokuljetusmatka ja -kustannukset maittain.

Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kysely lähetettiin raakapuun kaukokuljetusasiantuntijoille ja -tutkijoille kuhunkin Euroopan maahan, missä raakapuun hakkuut olivat yli miljoona kiintokuutiometriä kuoren alta mitattuna vuonna 2019. Näin ollen kysely lähetettiin yhteensä 30 maahan Euroopassa. Lisäksi kysely lähetettiin valittuihin metsätalousmaihin – Kanada, Yhdysvallat, Brasilia, Argentiina, Chile, Uruguay, Etelä-Afrikka, Australia, Uusi-Seelanti, Kiina, Japani ja Turkki – helmikuussa 2022 ja kysely suljettiin toukokuussa 2022. Kyselyyn osallistui yhteensä 31 maata. Vuonna 2019 raakapuun hakkuut tutkimukseen osallistuneissa maissa olivat yhteensä 1 430 miljoonaa kuoretonta kiintokuutiometriä. Raportoitaessa tutkimuksessa autokuljetuksen osuutta keskimäärin sekä keskimääräisiä kaukokuljetusmatkoja ja -kustannuksia ne laskettiin painottamalla kunkin tutkimuksen osallistujamaan ilmoittamat luvut vuoden 2019 raakapuun hakkuumäärillä.

TUTKIMUKSEN TYÖRYHMÄ:

Milla Seuri, Kalle Kärhä, Patricio Mac Donagh, Mauricio Acuna, Christian Kanzian, Vladimir Petković, Luis Henrique Suppi Costa, Rodrigo Coelho da Cruz, Tihomir Krumov, Allan Bradley, Dominik Röser, Cristian Pinto, Wang Dian, Zdravko Pandur, Jiří Dvořák, Martin Torbjørn Jørgensen, Peeter Muiste, Marek Irdla, Christophe Ginet, Thomas Purfürst, Hans-Ulrich Dietz, Raffaele Spinelli, Yasushi Suzuki, Hiroaki Shirasawa, Andis Lazdiņš, Rien Visser, Campbell Harvey, Dag Skjølaas, Tadeusz Moskalik, Grzegorz Trzciński, Stelian Alexandru Borz, Elena Camelia Muşat, Matevž Triplat, Francois Oberholzer, Bruce Talbot, Eduardo Tolosana, Henrik von Hofsten, Anil Orhan Akay, Borys Bakay, Joe Conrad & Alejandro Olivera

 
 
30.03.2023 15.45K-Lataus tarkistaa lataushintoja huhtikuun alussa - Lähes kaikki hinnat laskevat
30.03.2023 10.14Konecranesin uudelle hankkeelle 70 miljoonaa euroa valtiolta
30.03.2023 9.55Business Finlandilta kymmenien miljoonien rahoitukset Ponsse-metsäkoneiden tuotekehitykseen
30.03.2023 9.49Puupellettien tuotanto laski hieman vuonna 2022 ja oli kaikkiaan 360 000 tonnia
30.03.2023 9.04Einari Vidgrén Säätiö etsii vastuullisia metsäosaajia
29.03.2023 13.23Asvaltointitöistä odotettavissa tavallista pienemmät liikennehaitat
29.03.2023 13.12Retro Trucks Lahes lauantaina 6.5.2023
29.03.2023 11.13Scania ajaa alas bussipuolen toimintoja Suomessa
29.03.2023 9.00Kia astuu uudella EV9 katumaasturilla premiumvalmistajien pelikentälle
29.03.2023 8.01KESLA-autonostureiden huoltoverkosto laajenee
28.03.2023 14.52Renault Espace uudistuneena takaisin markkinoille
28.03.2023 14.33SSAB nostaa tavoitteitaan erikoisteräksien markkinassa
28.03.2023 9.55MANin uuden dieselmoottorin tuotantohalli on valmis
28.03.2023 8.30Valmet esittelee tehdaslaajuisen optimoinnin ohjaamaan sellu- ja paperitehtaiden toimintoja kohti kokonaistavoitteita
28.03.2023 8.00Kemppi esittelee uudet kannettavat Master M -sarjan hitsauslaitteet
27.03.2023 18.00Täydennyksiä ajoneuvolakiin
27.03.2023 11.33Metsänomistajien luottamus talouteen kääntyi positiiviseksi
27.03.2023 9.00Valmet toimittaa uuden ulkopakkauskartongin valmistuslinjan DS Smithille Italiaan
27.03.2023 8.58Metsien pienten riistanisäkkäiden kannat taantuneet
26.03.2023 17.11Koneyrittäjät: Metsäkonealan työvoimapula ei ratkea uusilla torppareilla
26.03.2023 13.11Halko- ja klapikauppa kasvoi neljänneksen vuonna 2022
26.03.2023 11.00Metsä Groupin Kuura -tekstiilikuidun koetehtaalla uusi kehitysvaihe
24.03.2023 22.20KATSO TÄSTÄ 24.3. LÄHETYS! Laaja kooste ConExpo 2023 messuilta Las Vegasista - paljon kone ja kuljetusalan asiaa
24.03.2023 9.37Kuitupuun pystykauppahintojen nousu jatkui helmikuussa
23.03.2023 15.23Wärtsilä sanoo vetymoottorinsa toimivan 25 tilavuusprosentin vetyseoksella
23.03.2023 15.04Fiat, Alfa ja Jeep saavat jälleen uuden maahantuojan Suomessa
23.03.2023 10.00Yksityismetsien sijoitustuotto pieneni vuonna 2022
23.03.2023 9.00Puukauppa käynnistyi viime vuotta vilkkaammin
23.03.2023 8.00Kuljetusyrittäjät seuraavalle hallitukselle: Tieverkon korjausvelka on hoidettava, työvoimapula näkyy myös kuljetusalalla
22.03.2023 10.00Pupolttoaineiden käyttö väheni hieman vuonna 2022
21.03.2023 14.51Palkitut: Traficomin Otto Lahdesta Vuoden Autoteknikko
21.03.2023 13.45Metsätuholain muutokset voimaan huhtikuun alussa
21.03.2023 11.00Ensimmäiset Stora Enson massiivipuuelementit asennettu Katajanokan Laiturin tulevaan pääkonttoriin Helsingissä
21.03.2023 10.04Selvitys: EU:n politiikkatoimilla puunkorjuun kustannuksia ja työvoimatarvetta lisäävä vaikutus
20.03.2023 17.00Valmet Automotive vähentää 940 työntekijää
20.03.2023 14.11Kronos on nyt Kronos Machinery
20.03.2023 13.25Kainuun metsäpeurakannan kasvu jatkuu
20.03.2023 12.29Kannattamattomia lentoreittiyhteyksiä ylläpidetään verovaroin vuoden 2024 huhtikuulle saakka
20.03.2023 9.02Nimitykset: Juha Ruotsalaisesta uusi Autotuojat ja -teollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja
17.03.2023 20.00KATSO TÄSTÄ 150. JUHLALÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
17.03.2023 14.22Päättäjät nopeuttaisivat liikenteen sähköistymistä hankintakannusteilla ja latausinfratuilla
17.03.2023 10.32Mersun sähkökuorma-autot testataan Lapissa
17.03.2023 10.11Suomessa arviolta 120 000 valkohäntäpeuraa
16.03.2023 15.22Volvo luopuu tappiollisesta bussikorien valmistuksesta Euroopassa
16.03.2023 13.22Huippuluokan lentokoneasentajan koulutusta Savon ammattiopistosta
16.03.2023 10.22Yksityismetsien tuotot huippuvuosien tasolla
15.03.2023 13.43Ponssen vuosikertomus ja vastuullisuusraportti 2022 on julkaistu
15.03.2023 8.11Kia EV9:n ensiesittely myöhemmin tässä kuussa
14.03.2023 12.33Nimitykset: Timo Rajala Volvo Truck Center Tampereen huoltopäälliköksi
14.03.2023 11.00ManpowerGroup: Työnantajien työllistämisaikeet positiiviset talouden hidastumisesta huolimatta
13.03.2023 12.00Liki kolmannes autoista hylättiin määräaikaiskatsastuksessa
13.03.2023 11.55Veho avasi vauriokorjauskeskuksen Vantaalla
10.03.2023 23.00KATSO TÄSTÄ 10.3. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
10.03.2023 11.15Edistykselliset V-TEC -syöttörullat tehostaa harvesterityöskentelyä
10.03.2023 10.12Mitsubishi Outlanderista täysin uusi lataushybridi 2024
10.03.2023 9.58YIT:lle kolme uutta maanteiden hoitourakkaa vuosille 2023-2028
10.03.2023 9.21Puun hakkuumäärät kasvoivat tammikuussa
10.03.2023 8.00Metsäteollisuuslaitosten vanhoista kaatopaikoista helpotusta energiapulaan...?
09.03.2023 15.00Suomen ensimmäinen akkukäyttöinen rekanvetäjä valmiina liikenteeseen
09.03.2023 9.22Stora Enso hakee puunkorjuun kumppania Länsi-Suomesta
08.03.2023 12.01Jussi Malmi Wihuri Oy Teknisen Kaupan toimialajohtajaksi
07.03.2023 16.28Renault Trucks 2022 - liki 60 000 ajoneuvoa asiakkaille
07.03.2023 16.00Nimitykset: Deven Kataria Sampo-Rosenlew Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi
07.03.2023 10.51Milwaukeelta jämäkkä ahtaiden paikkojen akkusaha-uutuus
07.03.2023 10.32Metsäteollisuustuotteiden viennin arvo oli 1,16 miljardia euroa joulukuussa 2022
06.03.2023 18.01Helmikuussa 2023 ensirekisteröitiin 6 114 uutta henkilöautoa
06.03.2023 17.01Ilman päästöjä kohta yli 100 kaupungissa: DB Schenker tuo liikenteeseen Volta Zero -kuorma-auton prototyypin
06.03.2023 17.00Metsäjohtaminen 2030 -projekti käynnissä - osallistu ja vaikuta
06.03.2023 9.00Luonnonvarakeskus selvittää tuulivoiman vaikutuksia metsäeläimistöön
05.03.2023 16.33D & E Bearings: Laakereiden kokonaistoimittaja suomalaisten yritysten palveluksessa jo yli 30 vuoden ajan
04.03.2023 11.00Ruotsalaisomisteisten yhtiöiden liikevaihto Suomessa 27 miljardia vuonna 2021
03.03.2023 22.15KATSO TÄSTÄ 3.3. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
02.03.2023 16.00Euroopan unioni rahoittaa suomalaistutkimusta metsien muutoskestävyyden turvaamiseksi
02.03.2023 13.22Sähkölaitepalot aikaisempaa yleisempiä - TV palot jääneet historiaan
02.03.2023 11.12Valmet toimittaa pehmopaperilinjan Ruotsiin
01.03.2023 15.22Vahva-kouria nyt nopeaan toimitukseen Koneosapalvelulta
01.03.2023 14.22DAF kuorma-autoille uusi edustus Ouluun - Kone Pistemaa Oy
01.03.2023 14.01Tamtron Group Oyj: Lahti Precisionin yrityskauppa toteutunut 1.3.2023
01.03.2023 13.00Haketuspalvelu J. Mickos Oy: Toimitusvarmuutta ja lisäkapasiteettia uudella autohakkurilla
01.03.2023 10.00Energiateollisuuden hintatilastot: Energiakriisi heijastui kaukolämmön hintoihin sähkölämmitystä maltillisemmin
01.03.2023 8.11Stora Enson puunhankinnan uudet toimipisteet avataan Kauhajoelle, Seinäjoelle ja Kaustiselle
28.02.2023 17.33MM-rallin loppuhuipentuma nähdään elokuussa Himoksella
28.02.2023 16.00Äänekosken kaupungin lahopuupuisto tukee luonnon monimuotoisuutta
28.02.2023 8.00Stora Enso on käynnistänyt menestyksekkäästi ANDRITZin energiatehokkaan LimeCool-järjestelmän Imatran sellutehtaalla
27.02.2023 19.01Tamtron Group Oyj julkistaa suunnatun osakeantinsa lopullisen tuloksen: Osakeanti ylimerkittiin, Lahti Precisionin hankinta toteutetaan arviolta 1.3.2023
27.02.2023 19.00Varpaisjärveläiselle hakkuukoneenkuljettaja Pekka Heidelle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
27.02.2023 11.33Valmet julkistamassa päästöjä vähentävän järjestelmän entsymaattiseen tärkkelyksen keittoon
27.02.2023 10.11Iveco ja Plus aloittavat automatisoitujen kuorma-auton testauksen Saksassa
26.02.2023 20.00LÄHDE MUKAAN! Hakevuori järjestää lauantaina 18.3. ENERGIAPÄIVÄN & VAIHTOKONETORIN Askolan Vähijärven terminaalissa kello 11-16
26.02.2023 15.33Miksi aina megawatti tai painoperusteinen tapa - miksi ei tarkasti mitattu kuutio..?
25.02.2023 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI 4x4 A3 - Urakoitsijan nelivetounelma
25.02.2023 8.00Ali Harlin VTT: Uusilla puupohjaisilla tuotteilla miljardien markkinat
24.02.2023 23.05KATSO TÄSTÄ 24.2. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2023 12.19Tullin rajaliikennetilasto - Itärajan raskas liikenne laski jyrkästi vuonna 2022
23.02.2023 12.13Nokialta uuden sukupolven kesärengas henkilöautoihin
23.02.2023 10.11Maaperä tulee huomioida metsänhoito-ohjeita ja metsätalouden tukia uudistettaessa
23.02.2023 8.55Volvo johtaa sähkökuorma-autojen kasvavia markkinoita
22.02.2023 16.00Metsä Group edistää monitieteisyyttä ja monipuolisia työtiimejä opiskelijatilaisuuksissa
22.02.2023 11.06Opelin maahantuonnista luopunut Länsiauto jälleen Metroauton liiketoimintojen ostossa
22.02.2023 9.34Öljylämmityksen vaihtajille tarjottava avustus otettu hyvin vastaan

Näytä lisää »