Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla05.04.2024 14.00
Mercedes-Benz ei ole liioin uudistanut vuonna 1979 ensimmäisen kerran esitellyn G-sarjan ulkonäköä mallin 45 vuotisen historian aikana. Samaa periaatetta on noudatettu myös malliston tuoreimmassa uudistuksessa, sillä kulmikasta koria on modifioitu vain hieman ilmanvastuksen pienentämiseksi ja ajo-ominaisuuksien parantamiseksi. Näkyvimmät muutokset ovat nelipuolainen etumaski entisen kolmipuolaisen asemasta, uudet etu- ja takapuskurit ja uusi takaspoileri. Mercedes-Benz G-sarjan (Gelandewägen, maastoajoneuvo) juuret johtavat vuoteen 1973 jolloin valmistajan suunnittelijat luonnostelivat ensimmäiset armeijan tarpeisiin tarkoitetut mallit. Sittemmin vuonna 1979 sotilaspuolen mallista tuotiin tarjolle siviilipuolen painos. G-sarjaan on tehty kautta sen historian oikeastaan vain kaksi merkittävää mallipäivitystä. 1990 ja 2018. Näistä ensimmäinen toi auton sisusta lähemmäksi tavallisia henkilöautoja. Istuimet, overhoilut ja kojelauta tehtiin samaan kaavaan valmistajan muiden mallien kanssa. Vuosi 2018 toi autoon täydellisen uudistuksen. Auton korimitat kasvoivat ja alusta sekä voimalinja tuotiin tähän päivään. Vaikka ulkonäkö pidettiin entisellään sopii aikaisemmasta mallisukupolvesta nykymalliin oikestaan vain oven kahvat. Vuosi 2024 tuo jälleen uutta G-sarjaan.. Kojelauta 1979 -> Kojelauta 1990 -> Kojelauta 2024 -> Matkustamon puolella on Tarjolla on esimerkiksi MBUX-infotainment-järjestelmä 12,3 tuuman kuljettaja- ja medianäytöillä ja lisätyn todellisuuden navigointijärjestelmällä. G-sarjan suorituskyvyn takeina maastoajossa ovat edelleen pitkät joustovarat, kolme sähköisesti kytkettävää mekaanista tasauspyörästön lukkoa ja myös auton liikkuessa käytettävä alennusvaihde. Maavara akseleiden välissä on vähintään 241 mm. Uuden G 500:n voimalähde on 3-litrainen 6-sylinterinen kaksoisturbomoottori, joka tuottaa 330 kW (449 hv) tehon ja 560 Nm:n väännön. ISG-järjestelmä tuottaa lisäksi hetkellisen 15 kW:n (20 hv) lisätehon ja 200 Nm:n väännön. Keskikulutus on 10,9–12,3 l/100 km. G 450 d:n kuusisylinterisen dieselmoottorin vastaavat lukemat ovat 270 kW + 15 kW (367 + 20 hv) sekä 750 + 200 Nm. Kulutus on 8,7–10 l/100 km. Mercedes-AMG G 63:n voima on peräisin AMG:n 4-litraisesta V8-biturbomoottorista, joka kehrää 430 + 15 kW:n (585 + 20 hv) tehon ja 850 + 200 Nm:n väännön. Keskikulutus on 14,7–15,7 l/100 km. Kaikki uuden G-sarjan kolme moottorivaihtoehtoa ovat kevythybridejä eli varustettuja ISG-starttigeneraattorilla ja 48 voltin sähköjärjestelmällä. Tuloksena on entistä parempi suorituskyky aikaisempaa pienemmillä kulutuslukemilla. Mallistoon kuuluvat täysin uudet G 500,G 450 d sekä Mercedes-AMG G 63. G-sarjan ensimmäinen täysin sähköistetty versio esiintyi lokakuussa 2023 EQG-konseptimallina Tokion autonäyttelyssä. Malli ensi esitellään virallisesti kuluvan kuun lopulla Auto China-näyttelyssä Pekingissä 24.4..2024 klo 05:30 Suomen aikaa. |